מטבע TRON (TRX): ממש לא דינוזאור

את המטבע TRON פגשתי לראשונה בתיק ההשקעות של המנטור שלי, שנהג בשקיפות ושיתף אותנו בכל מה שהוא עושה בעולמות הקריפטו. היו שם בתיק מטבעות ידועים ומוכרים שלא אפרט כאן, היו מטבעות שהוא ניתח אותם למעננו בשבועות שלפני כן, ואכן השקיע בהם בעצמו, והיה גם מטבע עם אייקון קטן אדום, שלא הכרתי, בשם טרוֹן (TRON). כשבררתי קצת על המטבע הבנתי שהוא עוסק בוידאו מבוזר, דבר שלא כל כך הבנתי אבל נשמע לי סבבה. השקעתי בו כמה דולרים.
הימים היו ימי סוף 2021 העליזים, כשכל המטבעות חגגו בטופ של הטופ. ביטקוין זכה לחצות את ה-60,000 (שיא שלא ייאמן באותם הימים) וחגג בפעם המי יודע איזה את שיא כל הזמנים שלו.
ואז הגיעה המפולת של 2022. כל המטבעות צנחו, המטבע לונה התמוטט, סכנה קיומית אמיתית נשקפה לסולאנה. תיק ההשקעות שלי התכווץ לממדים עצובים.

היה רק מטבע אחד שלא התמוטט כמו כל השאר. הדינוזאור הזה טרון, TRX. הוא שיחק במשחק משלו – חלק גדול מאותה התקופה הוא בכלל צמח ועלה, ממש בניגוד לכל הכיוון של כל השוק. פתאום הצטערתי שלא קניתי יותר ממנו.

תראו, אין בכך לומר שום דבר על העתיד. אבל כן יש כאן רמז לכך שמדובר במטבע שאינו הכי סטנדרטי בעולם. מטבע שיכול להפתיע.

אבל בואו נתחיל מהתחלה.

ג'סטין סאן – הנסיך הצעיר שחלם להפוך לשמש

מאחורי טרון עומד לא פחות מדמות אגדה מודרנית: ג'סטין סאן, יזם סיני (וקצת קריבי – עוד נגיע לזה) שנראה כאילו נשלף מדפי קומיקס. סאן, יליד 1990, כבר בגיל צעיר התבלט כתלמידו החביב של המיליארדר ג'ק מא (מייסד עליבאבא) בבית הספר היזמי של מא. הוא שילב חזון טכנולוגי עם כישרון שיווקי נדיר, ומהר מאוד מיתג את עצמו כ"ילד הרע" הכריזמטי של עולם הקריפטו. תארו לכם שילוב של סטיב ג'ובס, אילון מאסק וכוכב רוק אסייתי – בערך כך מצטייר ג'סטין סאן בתקשורת.

סאן הקים את TRON בשנת 2017, וכבר מההתחלה משך תשומת לב עם התנהלות מוחצנת, פרובוקטיבית ויצירתית. הוא אוהב להיות במרכז הבמה: ב-2019 הוא שבר שיא כששילם 4.6 מיליון דולר במכירה פומבית צדקת כדי לזכות בארוחת צהריים עם משקיע-העל וורן באפט. אחר כך הוא טרף את הכותרות כשביטל את הארוחה ברגע האחרון בטענה לכאבי כליות – צעד שעורר שמועות פרועות על לחצים מבייג'ינג ותפניות עלילתיות כמו בסרט הוליוודי. (אגב, בסופו של דבר סאן כן נפגש עם באפט חצי שנה אחרי, לא לפני שהספיק להתנצל בפומבי על ה"הייפ" המוגזם סביב האירוע).

אם חשבתם שזה צבעוני, חכו. אחת האנקדוטות הידועות ביותר על סאן היא הבננה המודבקת. בשנת 2024 קנה ג'סטין במכירה פומבית יצירת אמנות מודרנית תמימה למראה – בננה אמיתית שהודבקה לקיר בנייר דבק – במחיר דמיוני של כ-6 מיליון דולר. ולא די בכך – הוא ממש אכל את הבננה הזו מול עיני עשרות עיתונאים בהונג קונג, תוך שהוא מכריז ש"זו בננה יותר טעימה מכל בננה אחרת". סאן טען שהיצירה הסוריאליסטית הזאת מסמלת בעיניו את עולם הקריפטו: משהו שערכו נובע מהסיפור ומהאמונה, לאו דווקא מהחומר. קשה לחשוב על דימוי מוחשי יותר ליזמות הפרועה שלו – האיש פשוט תרתי משמע אכל בננה מצופה במיליונים כדי להוכיח נקודה.

סאן מתנהל ברשתות החברתיות כמו כוכב פופ. הוא מכריז על "הכרזות שיש בהן הכרזות" (announcement of an announcement) ומצליח לסחוף את העוקבים במסעות יחסי ציבור לא שגרתיים. למשל, הוא הזמין סלבס (כולל לינדזי לוהן ואפילו את הראפר אייווליו) לצייץ על TRON – מהלך שיווקי שגרר בהמשך תשומת לב רגולטורית לא נעימה. ואכן, במרץ 2023 רשויות ארה"ב האשימו את סאן עצמו בהונאה ובהנפקת ניירות ערך לא רשומים (במילים פשוטות: טענו שהוא "פימפם" את מחיר המטבע וארגן מכירות לא חוקיות). בתגובה, סאן – שתמיד היה אקרובט רגולטורי – המשיך להתנהל בחיוך כאילו זה עוד יום שגרתי בקרקס הקריפטו.

טירוף או גאונות? ייתכן ששני הדברים גם יחד. המייסד של TRON הוא דמות שקל להתאהב בה וקשה לסמוך עליה בו זמנית: בחור צעיר עם אנרגיות ללא גבול, שבגיל 30 כבר הפך למיליארדר קריפטו, דיפלומט של מדינת אי קטנטנה (הוא מונה לזמן מה לשגריר גרנדה בארגון הסחר העולמי!), אספן אמנות דיגיטלית אובססיבי (ניסה לקנות במיליונים את יצירת ה-NFT של Beeple והתבאס שהפסיד ברגע האחרון) ובל נשכח – חובב פירות טרופיים יקרים. חייו של ג'סטין סאן שזורים בעליות ומורדות חדות כמעט כמו הגרף של TRX, המטבע שיצר.

מה זה בכלל "TRON" והאם יש לו קשר לטירנוזאורוס רקס?

לפני שנצלול עמוק יותר להרפתקאות המטבע, נשאל רגע: מה פירוש השם TRON? האם למטבע הזה יש קשר כלשהו לטירנוזאורוס רקס (T-Rex)? רמז: לא ממש – אף על פי שסימול המטבע הוא TRX (שילוב אותיות שבהחלט מזכיר "טי-רקס"). אז לא, TRON לא נקרא על שם דינוזאור טורף פרהיסטורי, אלא בהשראה הרבה יותר עתידנית. השם מגיע כנראה מסרט המדע בדיוני הקלאסי "TRON" משנות ה-80, שסיפר על עולם וירטואלי בתוך מחשב. אותו סרט הציג גיבור דיגיטלי שחי בתוך רשת ממוחשבת נוצצת בניאון – דימוי שמתאים בול לחזון של TRON כחלוץ האינטרנט המבוזר. יש הטוענים ש-"Tron" הוא גם קיצור של "Elektron" או "Electronic", רמז לעולם האלקטרוני שבו המטבע פועל. כך או כך, הדבר האחרון שעומד מאחורי השם הזה הוא דינוזאור. דווקא מדובר ביצירה שרואה את העתיד ולא את העבר – מעין מחווה לעולם וירטואלי נוצץ שבו נתונים וכסף רוקדים יד ביד.

(ואם אתם בכל זאת מתעקשים על הקשר פרהיסטורי, דמיינו את ג'סטין סאן כרקס צעיר שקופץ מעל למכשולים ומנפנף בזנב – רק שבמקום לשאוג, הוא מצייץ בטוויטר…)

ביטקוין זוחל, את'ריום יקר – הבעיות ש-TRON בא לפתור

כש-TRON הושק, הוא לא נולד בחלל ריק. הוא הופיע כתגובה לבעיות אמיתיות שקיימות ברשתות בלוקצ'יין קודמות, בעיקר ביטקוין ו-את'ריום. מה היו אותן בעיות?

נתחיל בביטקוין, הסבא של כל הקריפטו: ביטקוין הוא מטבע מבוזר נפלא בתיאוריה, אבל בתכלס הוא איטי כמו צב. רשת הביטקוין יכולה לעבד בממוצע רק כ-7 עסקאות בשנייה – פחות מעשר! דמיינו קניון שיכול להכניס רק שבעה אנשים בכל פעם דרך השער – ככה בערך מרגיש הביטקוין בימים עמוסים. בנוסף, ביטקוין מוגבל מאוד ביכולות שלו: הוא טוב בהעברת ערך (כסף דיגיטלי), אבל לא תוכנן להריץ יישומים חכמים או חוזים מורכבים. אין אפשרות לבנות עליו ישירות אפליקציות כמו משחקים, רשתות חברתיות או שירותי תוכן. במילים אחרות, הביטקוין הוא כמו מחשבון פשוט ואמין – עושה חיבור וחיסור, אבל לא מעבר.

את'ריום, שהגיח ב-2015, שדרג את המשחק עם חוזים חכמים (תכף נסביר אותם בפירוט) ואפשרות לתכנת על הבלוקצ'יין מגוון יישומים. אך לאת'ריום הגיעו כאבי גדילה אחרים: הרשת נהייתה עמוסה ויקרה. ככל שיותר אנשים ומפתחים השתמשו באת'ריום, כך העומס גדל והיה קשה לתאם את כולם. ברגעי שיא, עמלות השימוש (ה"גז") האמירו לסכומים מגוחכים. משתמשים פשוטים שרצו, למשל, לשלוח 5$ למישהו מצאו את עצמם משלמים 20$ עמלה – לא נורא הגיוני. גם המהירות לא הייתה מזהירה: את'ריום בעיצוב המקורי שלה עיבדה בערך 15 עסקאות בשנייה בלבד, טוב מביטקוין אך עדיין איטי מאוד במונחי אפליקציות מודרניות.

ופה בדיוק נמצא הכאב. חוויית המשתמש בקריפטו סביב 2017-2018 הייתה לעיתים סיוטית: העסקאות איטיות, יקרות, לא מתאימות למיקרו-תשלומים (לשלם סנט ליוצר תוכן? תשכחו מזה בביטקוין/את'ריום, העמלה תאכל הכל). מפתחי dApps (אפליקציות מבוזרות) חיפשו בית שיארח את היצירות שלהם בלי שהמשתמשים יברחו מהוצאות עתק. תוכן מבוזר – כמו הרעיון של פלטפורמת וידאו ללא יוטיוב, שבה הצופים משלמים ישירות ליוצר בסכומים קטנים – נשמע פנטסטי, אבל לא היה ישים כשעלות העברת דולר אחד ברשת היא דולר נוסף או יותר.

ג'סטין סאן זיהה את הכשלים הללו כהזדמנות. הוא ראה מיליוני משתמשי אינטרנט (כמונו וכמוכם) שרגילים לחוויה מהירה וחלקה בפלטפורמות ריכוזיות כמו פייסבוק, יוטיוב או AliPay, אבל בעולם הבלוקצ'יין נתקלים בחומה טכנולוגית. TRON הוקם בדיוק כדי לפרוץ את החומה הזאת.

איך TRON פתרה את הבעיות – מהר, זול ובממדים גדולים

TRON נבנתה כמעין כביש אקספרס מהיר בעולם הבלוקצ'יין, איפה שאחרים עוד נסעו בדרכי עפר. הדרך שבה TRON משיגה זאת היא שילוב של החלטות עיצוב נבונות (יש שיאמרו: פחות אידיאליסטיות ויותר פרגמטיות).

ראשית, TRON תכננה את הרשת שלה להיות מהירה מאוד. במקום להסתמך על אלפי כורים שמנהלים תחרות פתרון חידות מתמטיות (כמו בביטקוין), היא עברה למנגנון שנקרא הוכחת החזקה בצירוף נציגים (Delegated Proof-of-Stake). פירוש הדבר: ישנם 27 "נציגים" עיקריים ברשת (מעין מועצת מנהלים או "ועדת בלוק"), שמאשרים עסקאות ויוצרים בלוקים חדשים. הנציגים הללו נבחרים בהצבעה על ידי מחזיקי המטבע (תיאורטית בצורה דמוקרטית, בפועל – עוד ניגע בזה). התוצאה היא שבמקום לחכות 10 דקות לאישור עסקה (כמו בביטקוין), ב-TRON זה קורה כל 3 שניות בערך, ובקצב מסחרר של עד 2,000 עסקאות בשנייה. לשם השוואה, זה פי 100 ומהר יותר מאת'ריום הישנה ופי 300 מביטקוין! הרשת של TRON תוכננה להתמודד עם עומסים של אפליקציות המוניות בלי לקרטע.

שנית, TRON עשתה צעד מכריע: העלימה כמעט לחלוטין את העמלות. בעיצוב הרשת, כל חשבון TRON מקבל מכסת "רוחב פס" חינמית שמאפשרת לשלוח כמה עסקאות ביום ללא עלות, ואם צריך מעבר – העלות מזערית ביותר (שברירי סנט). זה אומר שמעכשיו לשלוח אפילו 0.1$ למישהו יכול להיות הגיוני, כי העמלה היא אפסית. המודל הזה איפשר מיקרו-תשלומים אמיתיים: טיפ של שקל ליוצר תוכן, תשלום של אגורות על הורדת מאמר – כל הדברים שברשתות אחרות לא היו אפשריים בשל עלויות, נהיו פתאום אפשריים על TRON.

בואו נעשה אנלוגיה: אם ביטקוין הוא רכבת קיטור כבדה ואמינה (אבל איטית), ואת'ריום היא מכונית משפחתית נוחה (אבל תקועה בפקקים וכבישי אגרה יקרים), אז TRON הגיעה בתור אופנוע ספורט זריז שחומק מכל הפקקים. הוא אולי פחות כבד ובטוח מהרכבת, פחות יוקרתי מהמכונית, אבל ייקח אתכם ליעד מהר וזול.

עוד נקודה חשובה: TRON הייתה בין הראשונים שהתמקדו לא רק בשיפור הטכנולוגיה הבסיסית, אלא גם בחוויה למפתח ולמשתמש. כדי לפתות מפתחי אפליקציות, TRON הבטיחה תאימות גבוהה עם את'ריום. היא בנתה מכונה וירטואלית (TVM – Tron Virtual Machine) שתואמת ל-EVM של את'ריום, עם כמה שיפורים. המשמעות היא שמפתחים שידעו לכתוב חוזים חכמים לאת'ריום, יכלו כמעט בקלות להריץ אותם על TRON, ליהנות ממהירות ועלות נמוכה, וכל זאת בלי ללמוד שפת תכנות חדשה או כלים מוזרים. זה היה מהלך מבריק: TRON הציגה את עצמה כ"את'ריום, אבל בלי הכאב ראש".

כמובן, התמונה לא מושלמת – כדי להשיג מהירות ועלויות נמוכות, TRON עשתה ויתורים מסוימים, במיוחד על מידת הביזור. 27 המאמתים שלה הם מספר קטן מאוד (לשם השוואה, באת'ריום כיום עשרות אלפי מאמתים). מבקריה טוענים שזה הופך אותה לריכוזית ופגיעה לשליטת גורמים חזקים (נגיד… ג'סטין סאן וחבריו). אבל על כך נדון בפרקי ה"סקנדלים". מה שחשוב הוא ש-TRON הוכיחה הלכה למעשה שאפשר לבנות רשת בלוקצ'יין שעובדת בגדול – מהירה, סקלבילית, וידידותית למשתמש – גם אם זה אומר כמה פשרות בדרך.

מה אפשר לעשות עם TRON? ארבעה שימושי מפתח

אז TRON מהירה, TRON זולה – אבל מה בפועל עושים עם זה? הנה ארבעה שימושים עיקריים שהפכו את TRON לשחקן משמעותי, וכל אחד מהם מגיע עם סיפור מעניין משלו:

1. העברת Stablecoins בזול – הדולר הדיגיטלי טס ברשת

השימוש הבולט ביותר של TRON כיום הוא כמסילת רכבת מהירה להעברת מטבעות יציבים (Stablecoins), ובפרט הדולר הקריפטוגרפי המפורסם Tether (USDT). תופעה מעניינת קרתה בשנים האחרונות: יותר ויותר סוחרים, משקיעים ואף אנשים רגילים שרוצים להעביר דולרים דיגיטליים, בחרו ברשת TRON במקום את'ריום כרשת המעבר שלהם. למה? מילה אחת: עלויות.

Tether הוא מטבע צמוד דולר, ומחזור העסקאות היומי שלו ענק. בעבר רוב העסקאות האלו קרו על את'ריום, אבל העמלות הגבוהות שם הביאו לחיפוש אחר אלטרנטיבה. TRON התגלתה כאלטרנטיבה המושלמת: אותה USDT בדיוק, רק על גבי בלוקצ'יין שבה העמלה שולית והמהירות מיידית. התוצאה היא ש-עיקר נפח ההעברות של USDT בעולם עבר ל-TRON. למעשה, נכון ל-2025 TRON אף עקפה את את'ריום בכמות ה-USDT המונפקת עליה – כ-73.8 מיליארד דולר USDT מסתובבים על TRON, קצת יותר מבאת'ריום. זה שינוי כוחות מדהים, כי המשמעות היא שהרשת שבעבר רבים זלזלו בה כפלטפורמת גימיק של ג'סטין סאן, הפכה להיות הצינור הראשי של תנועת דולרים בקריפטו.

דמיינו את זה כך: אם USDT הוא המקבילה הדיגיטלית לדולר, אז TRON היא ה"ויזה" או "מאסטרקארד" שמעבירה את הדולרים האלה בין אנשים ובורסות, מהר ובזול. כיום כמעט כל בורסה וכל ארנק תומכים ב-USDT על TRON (לעיתים קוראים לזה TRC-20 USDT), והרבה משתמשים אפילו לא מודעים לכך שהם משתמשים ב-TRON – הם רק יודעים שכשמעבירים כסף בין פלטפורמות, עדיף לבחור באופציה הזולה והזריזה (ולרוב זו TRON).

ראוי לציין: ברית החברות בין TRON לבין Tether (החברה שמנפיקה USDT) היא גורם מפתח לצמיחת TRON. Tether מצאה בית יעיל, ו-TRON מצאה "לקוח" שמשתמש ברשת שלה מיליוני פעמים ביום. זו למעשה סימביוזה: TRON מספקת לדולר הקריפטו את מה שחסר לו באת'ריום – תשתית תחבורה מהירה וזולה – ובתמורה TRON זוכה לתעבורה ושימושיות אדירה. עבור המשתמש הפשוט, זה אומר שכסף זורם על TRON כאילו היה מים בצינור חלק.

2. חוזים חכמים – לא רק לאת'ריום

חוזים חכמים (Smart Contracts) הם אחד החידושים המרכזיים שהביאו את'ריום ומה שהופך בלוקצ'יין מפשוט "כסף דיגיטלי" למחשב עולמי. חוזה חכם הוא תוכנה שרצה על הבלוקצ'יין ויכולה להחזיק כסף, לקבל החלטות אוטומטיות לפי תנאים, ולבצע פעולות – הכל באופן מבוזר ללא שרת מרכזי. למשל, אפשר לכתוב חוזה חכם שישמש כבנק מבוזר, או משחק קזינו ללא בית, או אפילו ארגון אוטונומי שמנוהל על ידי קוד.

TRON, כמתחרה של את'ריום, תומכת לחלוטין בחוזים חכמים. למעשה, שפת התכנות והפלטפורמה של TRON הותאמו בכוונה להיות דומות מאוד לאת'ריום, כדי שמפתחים יוכלו להעביר פרויקטים בקלות. TRON משתמשת במכונה וירטואלית שמבינה את שפת Solidity (השפה המרכזית של חוזים חכמים את'ריים) עם כמה הרחבות. כך אפשר לכתוב על TRON כל מה שכותבים על את'ריום – פלטפורמות הלוואות מבוזרות, משחקי NFT, בורסות מבוזרות, ועוד.

למה שמישהו ירצה חוזה חכם על TRON? דוגמה טובה אחת היא משחקים והימורים. בתקופת הבהלה לקריפטו 2018–2019, הרבה משחקי הימורים (dApps של קזינו, לוטו, וכדומה) מצאו בית ב-TRON, כי שם כל סיבוב משחק הוא עסקה בבלוקצ'יין, ועל את'ריום זה היה פשוט יקר ואיטי מדי. ב-TRON, לעומת זאת, זה פעל חלק. TronBet (לימים נקרא WINk) היה משחק הימורים מבוזר על TRON שהגיע בשיאו להיות אחד מהיישומים המבוזרים המובילים בעולם מבחינת מספר משתמשים וכמות כספים שעוברת בו. חמש מתוך עשר האפליקציות המבוזרות הכי גדולות בזמנו פעלו על TRON – הרבה מזה בזכות היתרון הטכני של TRON.

גם בתחום ה-DeFi (פיננסים מבוזרים), TRON נכנסה למשחק. למשל, היא השיקה גרסה שלה לבורסה מבוזרת שנקראת JustSwap (כיום SunSwap), פלטפורמת הלוואות שנקראת JustLend, ואפילו מטבע יציב אלגוריתמי משלה בשם USDD. החוזים החכמים על TRON מאפשרים להריץ את כל הכלים הפיננסיים החדשניים האלו בדמי שימוש נמוכים מאוד, מה שמושך משתמשים שלא רוצים לשלם הון בעמלות. יש אף מי שיאמר שבגלל העמלות האפסיות, הרבה עסקאות ב-DeFi על TRON הן "ספאם" או מנופחות – הרי כשזה חינם, אנשים ובוטים מרשים לעצמם לבצע יותר פעולות. אבל בכל מקרה, פונקציונליות החוזים החכמים מקנה ל-TRON את היכולת להתחרות ראש בראש מול את'ריום, סולאנה ואחרים בזירת האפליקציות המבוזרות.

3. יצירת מטבעות חדשים – בית חרושת לקריפטו

אחד השימושים החשובים של פלטפורמות כמו את'ריום הוא הנפקת טוקנים – במילים פשוטות, יצירת מטבעות קריפטו חדשים על גבי הבלוקצ'יין הקיים. את'ריום הפכה ל"חממת ICOs" (הנפקות מטבע ראשוניות) בזכות תקן ERC-20 שהקל על כל סטארטאפ להשיק מטבע במהירות. TRON, כמובן, לא נשארה חייבת ואפשרה גם היא יצירת טוקנים בקלות באמצעות תקנים מקבילים: TRC-20 (המקביל ל-ERC-20) ו-TRC-10.

המשמעות היא שעל רשת TRON צמחו עם הזמן עשרות ומאות מטבעות ייעודיים. יש את המטבעות שהצוות של סאן עצמו השיק: למשל BitTorrent Token (BTT) עליו נדבר מיד, WINk (WIN) לטוקן של פלטפורמת הימורים, JUST (JST) למערכת ה-DeFi, ועוד. בנוסף, כל יזם או מפתח יכול ליצור על TRON מטבע למטרותיו – למשל מטבע למיזם תוכן, או אסימון ייחודי למועדון מעריצים.

היתרון של TRON בתחום הזה הוא כפול: עלות ומהירות. להנפיק מטבע על את'ריום עולה לא מעט (צריך גז לפרוס את החוזה החכם של הטוקן), בעוד שב-TRON העלות זניחה. וגם אחרי ההנפקה – שליחה והעברה של הטוקן בין אנשים היא זולה מאוד ב-TRON (אם זה TRC-20 על בסיס TRON). מה שזה יצר בפועל הוא אקוסיסטם שוקק על TRON. אפשר לחשוב על TRON כמו על פלטפורמת מימון המונים לקריפטו (מין הדסטארט כזה, אבל של בלוקצ'יינים): אם למישהו היה רעיון למטבע מגניב אבל אין לו תקציב לתפעול על את'ריום, הוא הלך ל-TRON ושם הקים את המטבע שלו.

שיא התופעה היה בסביבות 2019, כש-TRON ממש איפשרה ICOs על גבי הרשת שלה (ב"שלב Great Voyage" במפת הדרכים שלה). סאן בעצמו עשה כל שביכולתו למשוך פרויקטים – כולל מימון, תמריצים ובמה פרסומית. כמובן, זה הגיע גם עם הבעיות של גיוסי ההמונים: לא כל מטבע חדש על TRON היה מצליח או לגיטימי, וחלקם היו סתם ניסיונות מהירים לרכב על הגל. אבל אי אפשר לקחת מ-TRON את ההישג: היא הוכיחה שגם מחוץ לאת'ריום אפשר ליצור בית למטבעות חדשים.

4. אפליקציות תוכן מבוזרות – החלום שהתחיל את הכל

עד עכשיו דיברנו על כסף, פיננסים וטכנולוגיה. אבל בלב ליבו של TRON פועם חזון תוכן מבוזר. למעשה, TRON נוסדה במקור במטרה להיות "פרוטוקול לתוכן בידור" שבו יוצרים ומשתמשים מתחברים ישירות. ג'סטין סאן ראה את ההצלחה של פלטפורמות כמו יוטיוב, נטפליקס וטיקטוק, אבל גם את העוול שבהן: היוצרים מקבלים נתח קטן מהעוגה, התוכן נשלט ע"י חברות ענקיות, והמעריצים חסרי כוח.

TRON הבטיחה להפוך את הקערה – לאפשר ליוצר לפרסם תוכן בבעלות מלאה, לקבל תשלום ישירות מהצרכנים בלי עמלות תיווך, ולהשאיר את כל הנתונים מבוזרים ולא בשליטת ידו של תאגיד אחד.

תארו לעצמכם מוזיקאית צעירה עם להיט ויראלי, שיושבת בבית קפה פתח תקוואי קטן, מתוסכלת. השיר שלה כבש את הרשת, אבל בחשבון הבנק שלה – דממה. פלטפורמות ענק גרפו את כל הרווחים, והיוצרת? בקושי רואה שקל. תרון ראתה את המוזיקאית הזאת, והבטיחה לה עולם שבו יוצרים זוכים לתגמול הוגן וישיר על תוכן דיגיטלי. אין יותר מתווכים ששואבים את הקרם, אין עמלות שערורייתיות על עסקאות זעירות. הצופים ישלמו כל הזמן – סכומים זעירים, אבל מצטברים – וכולם יילכו אליה. חזון אוטופי? אולי, אבל סיפורו של TRON מוכיח שהמציאות לעיתים עולה על כל דמיון – כולל בננה מצופה זהב, ארוחת צהריים מבוטלת עם מיליארדר אגדי, ומטבע קריפטו שבשיאו טס כמו טיל וגרם לקהילת הקריפטו לגרד את הראש בתדהמה.

נשמע שאפתני? לגמרי. האם זה הצליח? ובכן, חלקית. TRON אמנם עוד לא הפילה את יוטיוב או ספוטיפיי מכיסאן, אבל היא הולידה כמה פרויקטים מעניינים בכיוון הזה. למשל, אחד הידועים הוא TronChat – רשת חברתית ומערכת צ'אט מבוזרת שרצה על TRON. TronChat שיווקה את עצמה כמעין שילוב של אינסטגרם, טלגרם ו-ונמו, בו משתמשים יכולים לשתף תמונות, לתקשר בצ'אט, וגם להרוויח מטבעות TRX על פעילותם. הרעיון היה שאתה יכול לפתוח קבוצה או ערוץ, לגבות תשלום קטן ממנויים, לקבל טיפים על פוסטים, ואפילו להרוויח רק מלענות להודעות – הכל מוטמע במערכת. זו הייתה דרך "להחזיר את הכסף" ליוצרי התוכן ולאפשר למשתמשים להתפרנס מהמעורבות שלהם. TronChat אולי לא נהייתה תופעה המונית, אבל היא הדגימה בדיוק את הכיוון ש-TRON כיוונה אליו.

פרויקט ענק אחר הוא כמובן BitTorrent. ב-2018 חולל ג'סטין סאן סנסציה כש-TRON רכשה את חברת BitTorrent המפעילה את פרוטוקול שיתוף הקבצים P2P הגדול בעולם. לפתע, TRON הייתה בעלת בית לכ-100 מיליון משתמשי BitTorrent שהורידו והעלו קבצים. זמן קצר אחרי הרכישה, שחררה TRON את BTT – אסימון ייעודי למערכת ביטורנט – והבטיחה לשלב בין הבלוקצ'יין לבין רשת שיתוף הקבצים הוותיקה. הרעיון: מתן תמריץ כספי (במטבע BTT) למשתפי קבצים שיעמידו את רוחב הפס והדיסק שלהם לטובת שיפור מהירות ההורדות. למשל, אם את מורידה סרט דרך ביטורנט ורוצה שיגיע מהר, את יכולה לשלם כמה מטבעות BTT לזורעים (seeders) כדי שיתעדפו אותך. זה בעצם מוסיף כלכלת תגמולים על גבי פרוטוקול ששנים עבד חינם, מתוך אמונה שזה יגדיל את המוטיבציה לשתף תוכן.

BitTorrent Token היה מבחן מסקרן: האם אפשר "לחנוך" קהל עצום של משתמשים מסורתיים (שלא מבינים בקריפטו) אל תוך העולם המבוזר באמצעות תמריצים? היו כאלה שהרימו גבה וטענו שזו סתם דרך של סאן להעלות את ערך TRON ולהשתלט על מותג מוכר. בפועל, השילוב קורה אבל באיטיות: לקח זמן עד שהוטמעו יכולות התשלום בטורנט קליינט, והאימוץ לא היה סוחף כפי שקיוו. ועדיין, הפרויקט קיים, BTT נסחר, ורשת TRON בהחלט תומכת בתעבורה עצומה של קבצים ותוכן דרך השותפות הזו. ויטליק בוטרין (מייסד את'ריום) אפילו עקץ פעם ואמר שבידיים של ג'סטין סאן, BitTorrent הפכה ממהפכה שיתוף חופשית ל"עוד איבר בגלגלי הדיקטטורה של סאן" – רמז לביקורת על הריכוזיות של TRON.

בנוסף, TRON פלירטטה עם עוד יישומי תוכן. היו דיבורים על פלטפורמת סטרימינג שתבוזר (סאן אף רכש פלטפורמת סטרימינג בשם DLive, שידעה עליות ומורדות ושימשה בין היתר שדרנים שנחסמו ביוטיוב). TRON גם דיברה על חזון של רשת חברתית שלמה על בלוקצ'יין, שבה לכל פוסט יש ערך, לכל לייק יש משקל כלכלי, והצנזורה לא קיימת. החזון הזה, אגב, היה בהשראת פרויקט קודם בשם Steem – רשת חברתית מבוזרת שהשתמשה בבלוקצ'יין כדי לתגמל בלוגרים. מעניין לציין שג'סטין סאן אף ניסה להשתלט על רשת Steem ב-2020 דרך רכישת החברה המפעילה, מהלך שעורר מרד משתמשים שהביא לפיצול הרשת ויצירת רשת מתחרה בשם Hive. אותו אירוע היה דוגמה דרמטית לחיכוך בין אידיאלים מבוזרים לבין ידו היצירתית-אך-חזקה של סאן. אבל הוא גם הראה כמה TRON נחושה להוביל בתחום הרשתות החברתיות המבוזרות – אם לא יכלו לבנות מאפס, הם ניסו לקנות מוכן.

התוצאה כיום: TRON עדיין מציגה את עצמה כפלטפורמה ל"Web 3.0", עם שאיפות בתחום התוכן, אבל האמת היא שפרויקטים אחרים תפסו חלק מהתנופה. רשתות כמו Lens (פרוטוקול של רשת חברתית מבוזרת על פוליגון) או Farcaster צצו כדי לממש רעיונות דומים. TRON כבר לא היחידה במשחק החברתי, ואפשר להתווכח האם היא מובילה שם או שפשוט מצאה נישות אחרות (כמו פיננסים). אך לפחות הקרדיט שמגיע לה: היא דחקה את הגבולות והכניסה את רעיון הביזור גם לראשם של אנשים מחוץ לבועת הקריפטו, בעיקר דרך מהלכים גדולים כמו BitTorrent.

סקנדלים, שערוריות ומה שביניהם

כמו בטלנובלה טובה, סיפורו של TRON לא יהיה שלם בלי מנת הדרמה. לאורך השנים ליוו את TRON לא מעט שערוריות, האשמות וסיפורים עסיסיים, שהשפיעו על תדמיתו בקהילה. הנה הבולטים שבהם:

  • העתקת Whitepaper ו"השראה יתרה": ממש עם לידתו, בסוף 2017, התגלה שספר העקרונות הטכני של TRON (Whitepaper) מכיל קטעים שלמים מועתקים מפרויקטים אחרים כמו פרוטוקול IPFS ו-Filecoin, כמעט ללא קרדיט. הקהילה רעשה – הרי פרויקט שמתיימר לקדם תוכן מקורי מבוזר התחיל את דרכו ב"העתק-הדבק"? ג'סטין סאן טען שזו אי-הבנה שנבעה מתרגום מסינית לאנגלית, אבל רבים נשארו ספקנים. המקרה צייר את TRON כ"ילד שמעתיק שיעורי בית" מהחכמים (את'ריום וחבריו), והבדיחה הרווחת אז הייתה ש-TRON לא מבזר את האינטרנט אלא מבזר עבודות של אחרים. ויטליק בוטרין, שלא נשאר חייב, צייץ עקיצה על כך שכנראה ההבדל בין TRON לפלטפורמות אחרות הוא בעיקר זכויות יוצרים.
  • מסיבת הביטול עם וורן באפט: הזכרנו כבר את אותה ארוחת צהריים מפורסמת. מה שלא סיפרנו הוא שבאותו יום שסאן ביטל את הפגישה עם באפט עקב "מחלה", התברר שבעצם הוא נכח במסיבה עם מובילי דעה של TRON בסן פרנסיסקו. המהלך הזה נראה רע – התקשורת בסין אפילו דיווחה (בטעות) שהוא נעצר ע"י הרשויות ושהוא מבוקש על עבירות פיננסיות. סאן עלה מיד לשידור חי ברשת מביתו, מכחיש בבכי את השמועות, ומתנצל בפני "אבא ואמא" (הרגולטורים) על ההתנהלות הראוותנית שלו. הקהל צפה במחזה ולא ידע אם לצחוק או לבכות. האירוע המחיש את הדואליות של TRON: מצד אחד יחסי ציבור אגרסיביים, מצד שני – צעדים תמוהים שגובלים בפארסה. בסוף, אגב, סאן כאמור קיים את הארוחה חודשים אחר כך, ובאפט כנראה עדיין סקפטי לגבי קריפטו, אבל אין ספק ש-TRON השיגה בזמנו כותרות חינם בשווי מיליונים.
  • צרות עם ה-SEC: במרץ 2023 רשות ניירות הערך האמריקנית (SEC) הגישה כתב אישום אזרחי נגד ג'סטין סאן וארגוניו, בטענה שהם ביצעו מניפולציות במחיר TRX ו-BTT והפיצו אותם כהנפקות לא רשומות. בנוסף הואשמו כמה סלבריטאים שקידמו את TRON (בהם ג'ייק פול ולינדזי לוהן) באי גילוי נאות שקיבלו תשלום עבור הפרסום. חלק מהסלבריטאים מיד התפשרו ושילמו קנסות. סאן עצמו תחילה הכחיש, אבל מאחורי הקלעים החל במגעים משפטיים. נכון להיום, התיק עודנו מתגלגל – יש דיווחים שה-SEC מתקשה להמציא לסאן זימון רשמי כי הוא "קופץ" בין מדינות ללא הסכם הסגרה. תהיה התוצאה אשר תהיה, הפרשייה הזו הוסיפה כתם על תדמית TRON והזכירה לכולם שהרגולטורים לא שכחו את מעללי 2017 (גיוס ה-ICO של TRON נעשה ימים לפני שאסרו על ICO בסין, במהלך שנוי במחלוקת שסאן ביצע ומיד ברח מהמדינה כפי שחשפה כתבה ב-Verge).
  • ריכוזיות ושקיפות מעורערת: קהילת הקריפטו, ובעיקר חסידי את'ריום, מרבים למתוח ביקורת על כך ש-TRON היא רשת "מבוזרת לכאורה אבל ריכוזית למעשה". טענות אופייניות: מתוך 27 המאמתים, רבים מקושרים ישירות לסאן או לקרן TRON; חלוקת הכוח ברשת מוטה לטובת כמה גורמים גדולים; ועדכוני התוכנה וההחלטות מתקבלות בפועל בצורה ריכוזית. אירוע ה-Steem שהזכרנו היה דוגמה, וגם רשת TRON עצמה ידעה מקרים שבהם מאמתים "לא נוחים" הודחו. אמנם ב-2021 קרן TRON הודיעה על פירוקה והפיכת TRON ל-DAO (ארגון אוטונומי מבוזר), אך בפועל ג'סטין סאן נשאר הפנים והלב הפועם. יש הקוראים לרשת "הדיקטטורה של סאן" (כך לפי ציטוט של ויטליק בוטארין מייסד את'ריום). אפילו ה-Wall Street Journal דיווח בשנת 2025 שאנשי עולם הפשע נמשכים ל-TRON כיוון שהיא ערוץ אהוב להעברת כספים אנונימית באסיה, וציין שיותר מחצי מפעילות הקריפטו הבלתי חוקית ב-2024 קרתה על גבי TRON. לא בדיוק כותרת מחמיאה… כמובן, סאן לא מתרשם מביקורת כזו – מבחינתו, כל שימוש הוא שימוש, והוא מרבה להצהיר ש-TRON "נטולת צנזורה" ופתוחה לכולם.
  • שילוב בין פוליטיקה לקריפטו: כחלק מתדמית ה"נסיך", סאן נהנה להתערות בחוגים פוליטיים. בשנת 2022 הוא נעשה שגריר (לכבוד) של גרנדה, והתהלך עם התואר "הוד מעלתו" (H.E.). באו"ם הוא הצטלם בחיוך, ובטוויטר דאג להזכיר לכולם את מעמדו. בקהילה זה העלה גיחוך ורבים ראו בכך עוד גימיק. מצד שני, זה גם פתח דלתות – למשל בקריביים. ואכן, מדינה קטנה בשם דומיניקה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם TRON, הכריזה על TRX ומטבעות נוספים כעל מטבעות חוקיים במדינה (כן, TRX הפך למעין "הילך חוקי" בדומיניקה לצד הדולר המקומי), ותכננה להשיק מטבע לאומי (DMC) על רשת TRON. זה צעד יחסי ציבור ענק: מדינה ריבונית ממצבת את TRON כ"תשתית בלוקצ'יין לאומית". מצד שני, מדובר במדינה קטנה – אז הביקורת גרסה שזו לא יותר מבדיחה לקידום מכירות. כך או כך, זה מראה כיצד סאן ו-TRON מתנהלים: לא מפחדים לנסות כל מסלול, גם שיתופי פעולה מוזרים, כדי לדחוף את הפרויקט קדימה.

לסיכום חלק הסקנדלים – TRON היא כמו כוכב רוק קצת פרוע בעולם הקריפטו. יש לה מעריצים נאמנים, יש לה מבקרים חריפים, ולעולם לא משעמם סביבה. האם הפרסום (החיובי והשלילי) הזה הזיק או הועיל? תלוי את מי שואלים. מצד אחד, הוא גרם לרבים לא לסמוך על TRON כמערכת "רצינית" בהשוואה לאת'ריום למשל. מצד שני, הוא שם את TRON בכותרות וכנראה תרם לעובדה שהרשת כן הצליחה לצבור משתמשים ועסקאות. כי בינינו – קריפטו אוהב קצת דרמה.

טרון טורפת את הנבלה של לונה

בתחילת המאמר הזכרתי שב-2022, בזמן שכל המטבעות ביצעו צניחה חופשית, טרון דווקא חוותה עליות. האמת היא שזה לא מקרה: קודם כל טרון קשורה קשר בל יינתק כאמור למטבע היציב USDT, מה שמעניק גם לה איזושהי יציבות בתוך הים הסוער. אבל יותר מכך – ב-2022 התמוטט המטבע היציב המפורסם UST של לונה, מה שבאופן טבעי העלה את קרנם של המטבעות היציבם האחרים, ובעקיפין גם את קרנה של טרון.

מה קרה ללונה?

לונה הייתה הלב הפועם של מערכת Terra, שהציגה רעיון מהפכני – מטבע יציב אלגוריתמי (UST) שמחזיק את ערכו באמצעות מנגנון של שריפת לונה כדי ליצור UST ולהפך. זה עבד… עד שזה קרס. במאי 2022, השיטה נחשפה כשברירית, UST איבד את הצמידות לדולר, ובלית ברירה – אנשים התחילו להמיר אותו חזרה ללונה בכמויות עתק. זה יצר סחרור מוות, והביא להתרסקות של מאות מיליארדים בשוק, כולל פגיעה במשתמשים, משקיעים ואמון כולל בתחום המטבעות היציבים האלגוריתמיים.

TRON נכנסת לבמה – עם USDD

כמעט מיד לאחר הקריסה, TRON השיקה את USDD, הגרסה שלה למטבע יציב אלגוריתמי. מעניין ש-USDD תוכנן במודע על בסיס דומה מאוד ל-UST: הוא היה אמור לשמור על צמידות לדולר דרך מנגנון תגמולים, ארביטראז', וקשר הדוק למטבע TRX (המטבע הראשי של TRON). במילים אחרות: ג'סטין סאן ראה את הזירה מתרוקנת… וקפץ פנימה.

לא במקרה הוא גם שיווה ל-USDD תדמית של "Decentralized Overcollateralized Stablecoin" – כלומר, כזה שמגובה בעודפי ביטחונות – מהלך חכם שנועד להגיד לקהל: "אנחנו למדנו ממה שקרה ל-Terra, אצלנו זה לא יקרוס".

ומה קרה בפועל?

ברגע ש-USDD התחיל לתפוס תאוצה, ואנשים חיפשו אלטרנטיבה לטרה, טרון עלתה מאוד בפעילות שלה. היא זכתה באמון משתמשים מסוימים בזכות:

  • עמלות נמוכות וקלות תפעול.
  • יציבות יחסית, לעומת הכאוס של Terra.
  • שיווק אגרסיבי ואופטימי מצד סאן ("אנחנו נותנים מה ש-Terra הבטיחה ולא הצליחה").

אפשר גם להסתכל על הTVL (Total Value Locked – ערך כולל נעול בפרויקטים של DeFi) של TRON, שצמח אחרי הקריסה של Terra, ונהיה כמעט היחיד מבין מתחרותיה ששמר על מספרים גבוהים בתקופה של חורף קריפטו.

אז האם TRON תפסה את מקומה של לונה?

באופן חלקי – כן:

  • מבחינת מיקום בתודעה – TRON נתפסה כאלטרנטיבה למי שחיפש מטבע יציב על רשת זולה ומהירה.
  • מבחינת TVL ומשתמשים – היא ספגה אליה לא מעט פרויקטים, משתמשים ו-liquidity שברחו מ-Terra.
  • אבל – לא מבחינת חזון. לונה הייתה מיזם עמוק, עם כלכלה מורכבת מאוד וחזון של בנק מבוזר. TRON ניצלה את ההזדמנות, אבל לא הציעה באמת חידוש מהותי באותו סגנון.

מצד שני:

USDD עצמה איבדה צמידות כמה פעמים, ונכון ל-2025 היא לא יציבה במאה אחוז כמו USDC או USDT. כלומר – TRON אולי תפסה תפקיד דומה, אבל לא מילאה אותו בצורה מושלמת.

לסיכום: TRON אכן קפצה על ההזדמנות שהשאירה Terra, והשתמשה בכישרונה השיווקי כדי להציג את עצמה כממשיכת הדרך – אבל בצורה בטוחה יותר. בעוד Terra התרסקה מהשמים, TRON נחתה עליה כמו צנחן שמחפש מטבעות. כך שבעוד שהן שונות מהותית, אפשר לומר בפה מלא: העליות של TRON ב-2022 לא היו מקריות – הן התרחשו על חורבות לונה.

זינוק למחיר שיא – דצמבר 2024 המטורף של TRON

ב-4 בדצמבר 2024 קרה דבר שאפילו מעריצי TRON השרופים לא צפו: מחיר TRX הוכפל בתוך יממה אחת והגיע לשיא כל הזמנים חדש. המטבע טיפס לכ-0.45 דולר ליחידה – שווי שוק מסביב ל-39 מיליארד דולר – ותפס מקום בטופ 10 של מטבעות הקריפטו (ממש מעל Avalanche ומתחת ל-USDC). זה היה רגע של "עצור הכל, מה קורה פה?" בקהילה, כי TRX עד אז נסחר חודשים ארוכים ביציבות יחסית, בסביבות 0.10–0.15 דולר, עם גלי עלייה קלים. והנה, פתאום טיל בליסטי ישר לירח.

מה גרם לזינוק הפתאומי הזה? כמו תמיד בקריפטו, מדובר בשילוב של כמה גורמים – ומעט טירוף עדרי.

ראשית, הייתה חדשה גדולה מלמעלה: ג'סטין סאן, איש הפעלולים, הודיע שהוא השקיע 30 מיליון דולר בפרויקט קריפטו חדש של דונלד טראמפ. כן, אותו טראמפ – נשיא ארה"ב לשעבר, שבדיוק בנובמבר 2024 זכה (כך לפי הדיווחים) בבחירות לנשיאות שוב. טראמפ, שבעבר לעג לקריפטו, השיק פרויקט בלוקצ'יין שאפתני בשם "World Liberty Financial" (או בקיצור WLF), מעין מיזם פיננסים דיגיטלי עם אג'נדה פרו-קריפטו. ההשקעה של סאן הפכה את TRON למשקיע הגדול ביותר בפרויקט של טראמפ, וממש סימנה ברית בין "מלך הקריפטו של המזרח" לבין "מלך העסקים של המערב". היא גם הביאה למינויו של סאן ליועץ רשמי בפרויקט WLF של טראמפ. המשקיעים ראו בזה סימן שטראמפ – שבעתידו (או בהווה החדש שלו) כנשיא עשוי לקדם מדיניות פרו-קריפטו – נמצא עכשיו באותו מחנה עם TRON. הציפיות השתוללו: אולי TRON תהפוך לגשר בין סין/אסיה לארה"ב בתחום הקריפטו, אולי טראמפ ידאג שרגולציה אמריקנית לא תפגע ב-TRON ואף תקדם אותה. זו הייתה חדשות שגרמו לגל התלהבות אדיר סביב המטבע.

שנית, מומנטום כללי בשוק: באותם ימים של סוף 2024, שוק הקריפטו חווה ראלי של אלטקוינים ישנים. גם XRP (ריפל) נסק אז לשיא של כמה שנים, וכך גם מטבעות ותיקים כמו XLM (סטלר) ו-EOS. הכסף זרם בחזרה לפרויקטים מ-2017/2018, כנראה כחלק מ"אלט-סיזן" – משקיעים שחיפשו מציאות וקפצו על מטבעות שנראו "זולים" היסטורית. TRON, שהושק ב-2017, השתלב בגל הזה. זה קצת פרדוקסלי כי פתאום המטבעות שכבר הספידו (ה"דינוזאורים" של עולם הקריפטו) קמו לתחייה. אפשר לומר שהכסף זרם ממטבעות טרנדיים חדשים חזרה לכמה מהוותיקים – ו-TRON היה במקום הנכון ובזמן הנכון ליהנות מהזרם.

שלישית, פעילות גוברת ברשת TRON: באותו זמן דווח שיותר ויותר ערך ננעל ב-DeFi של TRON (היקף ההלוואות, הסטייקינג וכו' עלה לכ-14 מיליארד דולר), מה שהראה ש-TRON לא רק מדברת אלא גם עושה. שילוב של חדשות טובות – כמו למשל השקה של פיצ'רים חדשים ברשת, ואופטימיות כללית – תרמו לגל עליה.

וכמובן, אי אפשר להתעלם מהאלמנט הספקולטיבי. אחרי שהמחיר התחיל לנסוק, כנראה נשרפו לא מעט סוחרים שהימרו נגד TRX (היו דיווחים על מיליוני דולרים בפוזיציות שורט שמחקו כשהמחיר קפץ), מה שיצר "short squeeze" והזין עוד את העלייה. זה כמו כדור שלג: עלייה מושכת עוד קונים שפוחדים להחמיץ (FOMO), מה שממשיך לדחוף למעלה.

אז TRX טס ל-0.45$. מה קרה אחר כך? ובכן, כבר ביום למחרת החל תיקון חד – המטבע ירד בכ-10% מהשיא, ובהמשך החודש התייצב סביב 0.25-0.30 דולר. למעשה, אחרי אופוריית דצמבר, TRON שמרה על שווי גבוה יותר משהיה לה רוב 2024, אבל רחוק מהטופ. המשקיעים שקפצו בסוף הגל אולי נפגעו מירידה, אך המוקדמים עדיין היו ברווח נאה. הרבה תהו: האם זה היה מהלך חד-פעמי או תחילתו של עידן חדש בו TRON סוף סוף זוכה להכרה רחבה?

יש הטוענים שהזינוק היה לא פרופורציונלי לחדשות – כלומר, ההשקעה של סאן בפרויקט של טראמפ, מרגשת ככל שתהיה, לא מצדיקה הכפלת שווי של רשת שלמה ביום. לכן היו שסיווגו את האירוע כ"מניפולציה שיווקית" קלאסית של סאן (שמצליח שוב לייצר באזז) בשילוב שוק חם ממילא. אחרים מאמינים שזו היתה נקודת מפנה, וש-TRON אחרי דצמבר 2024 פשוט עלה ליגה מבחינת תמחור: משווי של עשרות בודדות של מיליארדים, הוא כרגע מתמודד עם הגדולים באמת.

TRON מול מטבעות אחרים: כיצד הוא שונה מאת'ריום, סולאנה, ריפל ולייטקוין?

אחרי המסע הזה, נשאלת שאלה: איפה למקם את TRON בנוף הקריפטו הרחב? בואו נשווה אותו לכמה שחקנים בולטים אחרים ונראה במה הוא דומה ושונה:

TRON מול את'ריום – התלמיד מול המורה (או המעתיק?)

במובנים רבים, TRON התחיל כאלטרנטיבה לאת'ריום. הפונקציונליות שלו דומה: שניהם פלטפורמות חוזים חכמים שמאפשרות בניית אפליקציות מבוזרות, שניהם משמשים להנפקת טוקנים, ושניהם רוצים להיות "המחשב העולמי" של Web3. אבל הגישות שונות. את'ריום שם מהיום הראשון דגש על ביזור מירבי, קהילה מפתחים מבוזרת, ושיפור איטי וזהיר (שדרוגים כמו המעבר ל-ETH2 ארכו שנים). TRON, לעומת זאת, הלכה על שיפור מהיר במחיר ביזור. אם נמשיך את האנלוגיה הקודמת, את'ריום היא כמו עיר גדולה וצומחת – קצת עומסי תנועה, הרבה מבנים שנבנים לאיטם, אבל עם בסיס חזק, חלוקה ברורה של סמכויות וקהילה שמנהלת ביחד את העניינים. TRON היא כמו עיר פרטית בבעלות מיליונר – כבישים מהירים וחדשים נוצצים, אין פקקים, אבל בעל הבית קובע הרבה ממה שקורה.

יתרון TRON על את'ריום הוא כאמור המהירות והעלות הנמוכה, מה שהופך אותה למושכת למשתמשי הקצה (אף אחד לא אוהב לשלם עמלות גבוהות). ואכן, ראינו שמשתמשי stablecoins למשל "הצביעו ברגליים" ועברו ל-TRON. גם מבחינת יעילות אנרגטית, TRON עם הוכחת-ההחזקה (DPoS) הייתה ירוקה מלכתחילה בהרבה מביטקוין ואת'ריום (הישנה). כיום את'ריום עצמה עברה ל-Proof of Stake והקטינה דרסטית צריכת אנרגיה, כך שהפער פחות רלוונטי.

את'ריום נהנית מיתרון רשת אדיר: יש לה את קהילת המפתחים הגדולה ביותר, אינספור פרויקטים, NFT, DeFi, מה לא. TRON, למרות מאמציה, לא הצליחה למשוך אליה את אותה רמה של חדשנות. רוב הפרויקטים הגדולים יוצאים קודם כל על את'ריום, ורק אם בכלל – עוברים לגרסאות על TRON. אפשר לומר ש-TRON עדיין סובלת מתדמית של "Copy-Paste" – הרבה מהאפליקציות על TRON היו גרסאות מועתקות או ממומנות של רעיונות שכבר רצו על את'ריום (בורסת JustSwap כנגזרת של Uniswap, למשל). קהילת את'ריום גם זלזלה לא פעם ב-TRON – ויטליק בוטרין נהג ללעוג לסאן, וקהל המפתחים הרגיש ש-TRON מנסה לקנות בכסף מה שאת'ריום בנתה בזיעה. מצד שני, ג'סטין סאן ידע לנצל כל הזדמנות כדי להבליט הישגים נקודתיים: הוא פרסם בגאווה גרפים כשהיו ל-TRON יותר עסקאות יומיות או יותר משתמשים פעילים מאת'ריום, וטען ש"את'ריום כבר לא נחוצה". כמובן, זו הייתה הגזמה.

היום, כשאת'ריום פתרה חלק מהבעיות שלה (בעיקר דרך רשתות שכבה-שנייה, L2s, שמאפשרות עמלות זולות על את'ריום), TRON ניצבת בפני אתגר: היתרון התחרותי שלה מצטמצם. אבל TRON עדיין יכולה להתגאות בכך שהיא יציבה מאוד (את'ריום סבלה פה ושם מעומסים ושערוריות DeFi של חוזים נפרצים – TRON יחסית שקטה בחזית הזאת) ושהיא ממלאת נישה ברורה בשוק (רשת התשלומים ל-stablecoin). לסיכום, TRON החלה כתלמיד שמחקה את המורה, והצליחה במובנים מסוימים לעלות עליו (כמו במספר העסקאות ותעבורת ה-USDT). אך את'ריום עודנו המלך הטכנולוגי והאקוסיסטם סביבו ענק לאין שיעור. ההשוואה מזכירה לי קצת את היחס בין גוגל (את'ריום) למנועי חיפוש מקומיים במדינות שונות (TRON): האחרונים אולי שולטים בנישה מקומית ומותאמים לצרכים מסוימים, אבל הגוגל העולמי הוא זה שמביא את החדשנות והכובד.

TRON מול סולאנה – קרב המהירים

סולאנה (Solana) היא שם שעולה כשמדברים על רשתות בלוקצ'יין מהירות ועתירות עסקאות. סולאנה הושקה ב-2020 והבטיחה תפוקה מסחררת (תיאורטית עשרות אלפי עסקאות בשנייה), עם טכנולוגיה חדשנית (Proof of History, שילוב עם Proof of Stake) ותמיכה של קרנות הון סיכון גדולות. לא בכדי כינו אותה "קוטלת את'ריום" לתקופה. איך TRON משתווה אליה?

במבט ראשון, יש דמיון: שתיהן מהירות וזולות, שתיהן מכוונות לאפליקציות המוניות. בפועל, סולאנה הלכה על חדשנות טהורה – היא בנתה ארכיטקטורה מאפס, מאוד שונה מאת'ריום, מה שהביא יתרונות אך גם חסרונות. TRON, לעומת זאת, בחרה דרך אבולוציונית יותר – לקחת את המודל המוכר (EVM, DPoS) וללטש אותו. התוצאה: סולאנה באמת השיגה מהירויות אדירות במבחנים, אך סבלה מתקלות לא פשוטות. בשנת 2021-2022, למשל, סולאנה התמודדה עם מספר קריסות רשת והשבתות – העומס או תקלות בקוד גרמו לעצירת הרשת למספר שעות בכל פעם, תופעה שממש לא נראתה טוב (תארו לכם שרשת בלוקצ'יין "נכבית ומופעלת מחדש" כמו שרת – זה מערער אמון). TRON, מנגד, לא חוותה נפילות גדולות בזיכרון הקולקטיבי; היא רשת די יציבה ופשוטה לתפעול.

בסולאנה צמחה אקו-סיסטם חדשנית משל עצמה: שוקי NFT תוססים (זוכרים את הקופים המפורסמים של Degenerate Ape?), פרויקטי DeFi מקוריים, ואפילו יוזמה של טלפון סולאני ייעודי. TRON, בעיני רבים, פחות חדשנית – היא לא עמדה בחזית ה-NFT או המציאה מודל כלכלי חדש. רבים מהפרויקטים שעל TRON נראו כהעתקים של מודלים מאת'ריום (או בזמן האחרון – מאת'ריום וסולאנה). אפשר להגיד שסולאנה היא האייפון החדש הנוצץ, TRON הוא מכשיר אנדרואיד זול אבל אמין. אחד בא עם פיצ'רים יחודיים אך מתמודד עם תקלות ילדות, השני עושה מה שצריך בלי יותר מדי רעש וצלצולים.

נקודה חשובה: סולאנה נפגעה קשה מקריסת בורסת FTX ומאסון 2022, כי הייתה מקושרת מאוד לסם בנקמן-פריד שהשקיע בה רבות. TRON, מנגד, שמרה על יציבות ואפילו ניצלה הזדמנויות (סאן בזמנו הציע לחלץ פרויקטים, וקנה נכסים כמו בורסת Poloniex כשהיו בזול). כך שבשלהי 2024, בזמן שסולאנה עדיין משקמת אמון, TRON הצטיירה כוותיקה יציבה יותר. למעשה, אותו ראלי בדצמבר 2024 ראה את TRX עוקפת זמנית את SOL בשווי שוק – הישג סימבולי נחמד עבור סאן.

אז מי עדיף? תלוי למי. מפתח חדשני שרוצה את הטכנולוגיה הכי עדכנית – כנראה ימשך לסולאנה (או את'ריום), שם נמצאים הכלים המודרניים. משתמש שרוצה לשלוח כסף בזול – ילך איפה שנוח, ו-TRON לגמרי מספקת את הסחורה. ייתכן שבעתיד הן אפילו ישתלבו: סולאנה למשל עובדת על שילוב עם מערכות תקשורת חברתית (ראו פרויקט ה-Firedancer ומהלכים לבזר את טוויטר וכו'), אבל TRON כבר עכשיו מאפשרת העברת USDT בין סולאנה ל-TRON דרך גשרים. בסוף, ייתכן שהעולם יהיה רב-רשתי: סולאנה תקבל נתח של אפליקציות Web3 עתירות ביצועים, TRON תשמור על נתח בהעברות ערך ותוכן, ואת'ריום תהיה השכבה הבסיסית המאחדת.

TRON מול ריפל (XRP) – קהלים שונים, גישות שונות

Ripple (XRP) ו-TRON הם שני יצורים מאוד שונים, אף ששניהם נולדו באותו עשור. Ripple הוקמה עוד ב-2012, ומטרתה הייתה להיות פרוטוקול להעברת כספים בין בנקים וגופים מוסדיים. XRP הוא המטבע שמשמש במערכת, אבל הפוקוס הוא פתרונות תשלום חוצי גבולות. Ripple בנתה מותג שפונה לבנקים, רגולטורים ומוסדות – היא רצתה להיות הדבר שיחליף את SWIFT. TRON, כמו שסיפרנו, פונה יותר לצרכנים, מפתחי אפליקציות ומשתמשי קצה.

מבחינת תדמית: Ripple תמיד ניסתה להתנהג כסטארטאפ מכובד עם חליפות ועניבות. היו לה משרדים נוצצים בסן-פרנסיסקו, היא קיימה כנסים לבנקאים, ושמרה (לפחות לפני התביעה המפורסמת) על פרופיל ממלכתי יחסית. TRON, כפי שראינו, מתנהלת כסטארטאפ ראווה עם טי-שירט וג'ינס, והפניה היא להמוני המשקיעים הקטנים והחובבים, בעיקר באסיה. אפשר לומר ש-XRP כוון לשוק המוסדי, בעוד TRON לשוק הקמעונאי (יש שיאמרו "השוק האפור" או "שוק הקזינו" אפילו, כי הרבה שימוש ב-TRON קשור להימורים והעברות פרטיות).

יש עוד נקודת השוואה מעניינת: ריכוזיות וביקורת קהילתית. Ripple ספגה שנים ביקורת שהיא ריכוזית – שחברת Ripple Labs שולטת ברשת, שיש להם מאגר ענק של XRP שהם משחררים (באסקרו) ואפילו שצמתי הרשת (מאמתים) מאושרים ע"י החברה. XRP נהייתה קצת מנודה בקהילת הקריפטו המקורית (ביטקוינרים ממש שנאו אותה כי ראו בה אנטיתזה לביטקוין – גוף פרטיקו שמוכר טכנולוגיה לבנקים). TRON, במקביל, ספגה אש על ריכוזיות והקשרים הסמוכים מדי של המייסד לכוח. אז משעשע שהיום TRON ו-XRP מוצאים עצמן שתיהן בטופ הרשימה, שתיהן עם "כתם" בעיני אידיאליסטים, אבל שתיהן שימושיות להפתיע: XRP עדיין נסחרת ומחזיקה קהילה ענקית שמאמינה שתשנה את עולם הבנקאות, ו-TRON כאמור מחזיקה חלק נכבד מפעילות הבלוקצ'יין העולמית (גם אם בגזרה אחרת).

הבדל בגישת שוק: Ripple התקשרה עם עשרות בנקים וחתמה על פיילוטים כדי שישתמשו ב-XRP להעברות. ההתקדמות הייתה איטית כי בנקים מאוד שמרניים. TRON פשוט זרקה את הטכנולוגיה לאינטרנט ואמרה "קחו ותעשו חיים". וראו זה פלא – משתמשים עצמאים לקחו את TRON, והיום אנשים במזרח התיכון, אפריקה, סין ואAmerיקה הלטינית מעבירים כסף חוצי מדינות עם USDT על TRON, בלי צורך בשום בנק. במובן מסוים, TRON השיגה את Ripple במה שהיא רצתה: להיות תשתית להעברת ערך גלובלית, רק שעשתה זאת בדרך עקלקלה – דרך משתמשי קריפטו ולא דרך מוסדות רשמיים.

שתי הרשתות גם מצאו עצמן על מסלול התנגשות עם SEC, אבל בתזמונים שונים: Ripple נתבעה בסוף 2020 על הנפקת XRP לא רשומה (והגיעה חלקית להישגים בבית המשפט ב-2023, כשהשופט פסק שמכירות לציבור לא היו נייר ערך, אבל הנושא עוד לא סגור). TRON, כאמור, נתבעת מ-2023. אז במובן מסוים, שתיהן צריכות להתמודד עם שאלת הרגולציה ועתיד הנכס שלהן. Ripple בחרה להילחם חזיתית בבית משפט, TRON (כלומר סאן) בחר יותר להתחמק ולהמשיך לפעול מרחוק. זה משקף אולי את ההבדל בין פרויקט שמנסה לשתף פעולה עם הרגולטור (Ripple) לפרויקט שפועל במרחבים שבהם הרגולציה גמישה או לא קיימת (TRON).

בשורה התחתונה: Ripple/XRP הוא מטבע שמכוון לבנקים ותשלומים חוצי-גבולות רשמיים; TRON/TRX הוא מטבע שמכוון לקהל הרחב, לתוכן, לתשלומים עממיים. Ripple רוצה לעבוד בתוך המערכת הפיננסית, TRON רוצה לבנות מערכת פיננסית חדשה משל עצמה (או לפחות עולם תוכן חדש). שניהם הצליחו חלקית – Ripple קיבלה שיתופי פעולה אבל עדיין לא החליפה את SWIFT, TRON בנתה אקו-סיסטם יפה אבל עוד לא כבשה את שוק הרשתות החברתיות. ובכל זאת שניהם, נכון ל-2025, מתמידים בעשירייה הפותחת של הקריפטו, כל אחד עם הצבא שלו.

TRON מול לייטקוין/קאספה – כסף פשוט מול פלטפורמה

בואו ניקח השוואה לאחרונים: לייטקוין (LTC), אחת הוותיקות (מ-2011), וכספא (KAS), כוכב עולה חדש משנת 2022. שני אלה מייצגים את הגישה של "מטבע כאמצעי תשלום פשוט", בלי יומרות של חוזים חכמים מורכבים. לייטקוין ידועה כ"גרסת הכסף הכסוף לביטקוין הזהב" – היא בלוקצ'יין POW (הוכחת עבודה) מבוזר מאוד, שמטרתה להיות אמצעי תשלום מהיר וזול יחסית. קאספה אף היא מטבע POW שמביא חידושים (DAG – גרף במקום שרשרת, לחסום בלוקים כל שנייה), ותופסת תשומת לב כמטבע עמיד ומהיר להעברות.

TRON, לעומתם, היא פלטפורמה רב-שימושית. TRX (המטבע) אמנם יכול לשמש לתשלום, אבל הוא בעיקר הדלק של המערכת: הוא משלם על עסקאות, משמש למשחקים, ל-staking וכו'. אף אחד לא חושב שחנויות יקבלו TRX במקום דולר, אבל כן הרבה אנשים משתמשים ב-TRX כדי לשלם עמלות עבור שליחת USDT, למשל. לעומת זאת, לייטקוין וקאספה מכוונים במוצהר להיות מטבע תשלום יומיומי – כאלה שממש תוכל לקנות איתם קפה, לשלם לשכן, וכו'.

ההבדל הוא גם טכני: TRON מבוססת על Proof of Stake, שמשמעותו שיש "בעלי מניות" למטבע (מי שמחזיק TRX יכול להקפיא ולקבל השפעה). לייטקוין וכספא מבוססי Proof of Work, כלומר המילה שלהם מתבססת על כוח כרייה ופיזור הכרייה בעולם. לחובבי הקריפטו המסורתיים, זה עושה אותם מבוזרים ואמינים יותר מבחינת חוסן (כי קשה לקנות שליטה ברשת, צריך ממש חומרה וחשמל כדי להשתלט). TRON, כידוע, יותר פגיעה לתיאום בין קומץ מחזיקים גדולים.

למעשה, יש שיאמרו ש-TRON כלל אינו מתחרה של מטבעות כמו LTC או KAS, כי הוא פונה לשימושים אחרים. אבל שימו לב: בסופו של דבר, אם המטרה היא להעביר ערך מאדם לאדם, כל הרשתות האלה עושות זאת. אם אני רוצה להעביר לך $100, אוכל למכור TRX ולקנות LTC ולשלוח, או לשלוח USDT על TRON, או לשלוח KAS אם תקבל. TRON ביססה לעצמה מעמד חזק בפלח הזה של העברות, בעיקר הודות ל-USDT. לייטקוין היתה פעם מטבע העברות פופולרי בבורסות (לפני עידן ה-stablecoins, אנשים השתמשו ב-LTC כגשר להעביר בין בורסות כי ביטקוין היה איטי; היום TRON+USDT החליפו אותה בתפקיד הזה).

כספא עוד חדשה ועם פוטנציאל, אבל כרגע אינה בשימוש נרחב למסחר נפוץ – היא יותר סחורה חמה לשוחרי טכנולוגיה וכורי GPU. TRON כבר הוכיחה שימושיות בשטח, גם אם דרך stablecoins ולא TRX עצמו.

אז אם נשווה: לייטקוין היא כמו כספומט מהיר – עושה דבר אחד (הוצאת/העברת כסף) ועושה אותו בסדר. TRON היא כמו סמארטפון – אפשר גם להעביר כסף, אבל הוא גם נגן מדיה, קונסולת משחק, כלי עבודה. כמובן, הסמארטפון יותר מורכב ויש לו יותר נקודות כשל פוטנציאליות, והכספומט פשוט ואמין. מה עדיף? תלוי בצורך. בעולם אידיאלי, ייתכן שנשתמש במספר רשתות: אחת לשמור ערך (ביטקוין אולי), אחרת להעברות יום-יומיות (לייטקוין/קאספה), ואחרת לחוזים חכמים ואפליקציות (את'ריום/סולאנה/TRON). TRON מקווה, כמובן, שתוכלו לעשות הכל אצלה – גם לשמור ערך (TRX), גם להעביר כסף (USDT וכו' על TRON), גם להריץ אפליקציות. הצלחתה הגדולה היא בעברות (Stablecoins) ובכמה אפליקציות, אבל היא לא הפכה למטבע שמשתמשים בו באופן ישיר לקניות בחנויות או משהו כזה.

למעשה, TRON במקור לא התיימרה להיות "כסף" אלא תשתית לתוכן. אז אין מה לבוא אליה בטענות שהיא לא החליפה את לייטקוין. מה שכן, העקיפה שלה בתחום העברות הערך היא דוגמה משעשעת לבלתי צפוי בקריפטו: פרויקט שבכלל רצה לבזר את האינטרנט, הפך לכלי של סוחרי OTC וספקולנטים להעברת דולרים.

חזון הרשת המבוזרת: האם TRON עדיין מובילה, או שעקפו אותה?

כש-TRON יצאה לדרך, היא הניפה דגל של "Web 3.0 – האינטרנט המבוזר". הרעיון היה לגרום לרשת האינטרנט כפי שאנו מכירים אותה (שהפכה מרוכזת בידי כמה ענקיות – גוגל, אמזון, פייסבוק וכו') להפוך בחזרה למרחב חופשי, שבו כל אחד שולט בנתוניו והכוח מפוזר. TRON רצתה להיות התשתית שעליה ירוצו הרשתות החברתיות הבאות, הפלטפורמות הבאות לשיתוף סרטונים, ומה לא – כשהכול מאובטח בבלוקצ'יין ושייך למשתמשים.

כמה שנים אחרי, אפשר לשאול: האם TRON הגשימה את חזון הרשת המבוזרת? התשובה הכנה: רק באופן חלקי, אם בכלל. כן, קמו יישומים כמו TronChat ו-BitTorrent Speed שנתנו טעימה מהאפשרי. אבל הם לא הפכו למיינסטרים. כרגע רוב העולם עדיין משתמש בפייסבוק, יוטיוב וטיקטוק, לא בפלטפורמה מבוזרת של TRON. יותר מכך, מטבעות אחרים נכנסו לתמונה עם רעיונות דומים:

  • Lens Protocol – פרויקט על רשת פוליגון (מקושרת לאת'ריום) שמאפשר ליצור פרופיל רשת חברתית NFT ולהעביר אותו בין אפליקציות שונות. הוא מושך את קהילת הקריפטו היותר "מערבית" שרוצה אלטרנטיבה לטוויטר ואינסטגרם.
  • Farcaster – פרוטוקול רשת חברתית מבוסס את'ריום, שמטרתו ליצור זרם "טוויטר" מבוזר, כשאתה הבעלים של הזהות שלך.
  • DeSo (לשעבר BitClout) – בלוקצ'יין ייעודי לרשתות חברתיות, שמאפשר להעלות פוסטים ולקיים אינטראקציה on-chain.
  • אפילו רשתות תוכן קיימות כמו Steem/Hive שורדות כמרחבי בלוגינג ותוכן ללא צנזורה (Hive כיום מתפקדת היטב כקהילה של בלוגרים שמרוויחים מטבע על פוסטים).

TRON קצת נבלעה ברקע בהקשר הזה. היא פנתה לכיוונים אחרים (פיננסים, שילוב עם פוליטיקאים וכו'). חזון "להפוך את יוטיוב למיושן" עוד לא מומש על ידה. ייתכן שבזמן ש-TRON עמלה לבנות אימפריית stablecoin ומסחר, חברות אחרות לקחו את לפיד הרשת המבוזרת של התוכן.

עם זאת, אסור לשכוח: TRON עדיין בשטח עם כלים חזקים. היא משלבת למשל את IPFS (פרוטוקול מבוזר לאחסון קבצים) כחלק ממערכת הקבצים שלה, כלומר נתוני תוכן יכולים להיות שמורים בצורה מבוזרת, לא בשרת מרכזי. זה יסוד חשוב לרשת חברתית מבוזרת (שלא ירצו לשים סרטונים או פוסטים גדולים על הבלוקצ'יין עצמו – אלא לאחסן ב-IPFS ולשים קישור). TRON גם מחזיקה בסיס משתמשים גדול באסיה, ששם פחות נפוצים חלק מהמתחרים שהזכרנו. יכול להיות ש-TRON עוד תמצא את ההזדמנות שלה לשלב תוכן.

בפועל, אם היינו מדרגים היום מי מוביל את חזון הרשת החברתית המבוזרת, כנראה ש-TRON כבר לא במקום הראשון. אחרים חדשניים יותר, או לפחות מדוברים יותר, הקפיצו אותה. אבל TRON בהחלט סללה חלק מהדרך והראתה לכולם כמה זה קשה: לא מספיק טכנולוגיה, צריך גם מוצר מנצח וחוויית משתמש, כדי להזיז אנשים מפלטפורמות שהם מכורים אליהן. ייתכן ש-TRON הבינה זאת ומיקדה מאמצים במה שמניב לה הצלחה (DeFi ותשלומים), ופחות בבניית "הפייסבוק הבא" – לפחות עד שיעלה רעיון מנצח.

מעניין לציין שדווקא אויביה לשעבר אולי מגשימים את החזון: לאת'ריום צמחה סביבה "רשת חברתית" של קהילת NFT וטוויטר קריפטו, שהשימוש בה מבוזר במובן שאנשים משתמשים בארנק שלהם כזהות (למשל פרופילי ENS, או התחברות עם MetaMask לפלטפורמות חברתיות). TRON לא חדרה לתרבות הזו. אבל העתיד, כמו שאומרים, עוד פתוח – ושוק הרשתות המבוזרות בתחילת דרכו, כך שאי אפשר לפסול קאמבק של TRON בכיוון.

פעם מול היום: אבולוציית התדמית של TRON

TRON של 2017–2018 הייתה הילד החדש בשכונה, צעקני וקופצני. היו לה הבטחות גדולות ("להביס את את'ריום! לבזר את הרשת!"), היא גייסה המון כסף מהר (70 מיליון דולר תוך ימים, רגע לפני איסור ה-ICO בסין), ורצה קדימה. התדמית אז הייתה קצת חשודה – "עוד שיטקוין שמריץ הייפ", אמרו לא מעט. אכן, בתקופת התפוצצות הבועה בינואר 2018 TRX נסק לכ-0.30$ ואז צנח בקריסה, מה שחיזק את הסברה שזה היה בעיקר פמפום ולא מוצר אמיתי. בנוסף, עננת ההאשמות על העתקת ה-whitepaper וכדומה יצרו תחושה ש-TRON זה "לא הדבר האמיתי".

בשנים שאחרי, TRON לא התפרקה ולא נעלמה – להפך, היא המשיכה להתפתח ולמסור תוצאות. מבחינת המפת דרכים הטכנית: TRON השיקה Mainnet עצמאי ב-2018 (ונפרדה מהסתמכות על את'ריום ERC-20), ערכה עדכונים תקופתיים (Odyssey, Great Voyage וכו'), והביאה חידושים כמו side-chains (רשת Sun Network) לשיפור הסקיילביליות. כלומר, בטכנולוגיה היא עמדה בהבטחות הבסיסיות שלה.

אך אולי חשוב מזה – TRON בנתה אקוסיסטם עסקי משמעותי. היא רכשה את BitTorrent, נכנסה לשיתופי פעולה עם שמות כמו Samsung ו-Opera, יצרה בריתות עם בורסות (כאמור, ג'סטין סאן נעשה שותף בבורסת Huobi וכיום HTX). בשוק הקריפטו, שם המשחק הוא לשרוד מחזורי עליות ומורדות. TRON הוכיחה חסינות: היא שרדה את החורף הקריפטו של 2018–2019, שרדה את המפולת של מרץ 2020, את 2022. בכל פעם, היא יצאה עדיין בין הפרויקטים המובילים. כך שבהדרגה, גם המבקרים החריפים נאלצו להודות: "טוב, TRON היא לא מתיחה חולפת, היא כאן כדי להישאר".

התדמית אומנם השתפרה לכיוון "פרויקט מבוסס", אבל ספקנות עדיין קיימת. בקהילת המפתחים המובילים (למשל בכנסים של את'ריום) כמעט שלא תראו נוכחות של TRON. היא פורחת יותר בקהילות עצמאיות, במיוחד בסין, דרום-מזרח אסיה, מזרח אירופה – מקומות שבהם אולי האנגלית פחות שולטת ולכן הקולות הביקורתיים המערביים פחות נשמעים. TRON מצאה נישה ברורה: רשת של העם (כמובן בהשאלה – כי היא לא באמת מבוזרת לחלוטין, אבל מבחינת שימוש). מי שרוצה פשוט לשלוח כסף ולשחק, הולך ל-TRON בלי לשאול יותר מדי שאלות אידיאולוגיות. זה מזכיר אולי את WeChat בסין – אפליקציה סופר ריכוזית, אבל כולם משתמשים בה כי היא נוחה. TRON זה "WeChat של בלוקצ'יין" במובן הזה.

מה שהיה ייחודי ב-TRON פעם – ההתמקדות בתוכן והבידור – היום פחות ייחודי, כי עולם הבלוקצ'יין כולו זז לכיוונים האלה. NFT, למשל, הפכו תוכן דיגיטלי למוקד, ואת'ריום ופוליגון לגמרי מובילות בזה. TRON דווקא לא הייתה מובילת NFT (למרות שהיו לה ניסיונות כמו APENFT). כלומר, היתרון המוצהר "אנחנו הפלטפורמה ליוצרי תוכן" קצת ניטשטש. לעומת זאת, TRON גילתה דברים שלא תוכננו מלכתחילה – למשל, שהיותה רשת אפורה, נוחה ולא קפדנית הפכה אותה למקום מועדף עבור מעבירי כספים, כולל כאלו שפחות אוהבים צומי רשויות. זה סוג של יתרון תחרותי (שלאו דווקא מתגאים בו בפרסומות): אנונימיות פונקציונלית. אין הרבה דיבור פומבי על זה, אבל ידוע שבשווקים כמו למשל הימורים מקוונים, או אזורים שבהם רגולציה בנקאית חלשה, TRON משמשת להעברת ערך במהירות מתחת לרדאר. מבחינת טכנולוגיה – היא פשוט עובדת. מבחינת תדמית – ובכן, זה לא מחזה פוטוגני, אבל שימוש זה שימוש.

בסיכומו של עשור כמעט, TRON הצליחה להפוך מ"עוד מטבע עם הבטחות גדולות" לאחת מרשתות הבלוקצ'יין הפעילות בעולם. גם מבקריה יודו שהיא לא היתה הונאת אקזיט-סקאם – ההפך, היא בנתה אימפריה קטנה. מצד שני, TRON לא הפכה לאהובת ליבם של אידיאליסטים. היא נתפסת ככלי, לא כתנועה. כשמדברים בהתלהבות על עתיד Web3, יוזכרו אולי את'ריום, פולקה-דוט, קוסמוס, סולאנה – פחות ישמעו "TRON" במעגלים הטכניים החדשניים. אבל תשאלו את האיש ברחוב שממיר קריפטו בחנות באזורו – יש סיכוי טוב שהוא מכיר TRON כדרך לשלוח כסף בלי הרבה עמלה. בצורה מוזרה, TRON נהייתה חלק מהתשתית בלי שקיבלה את הקרדיט האינטלקטואלי. קצת כמו WhatsApp: כולם משתמשים, אבל לא מדברים על האינובציה שבו (כי הוא "סתם עובד").

החברים הכי טובים של TRON

כמו לכל כוכב, גם ל-TRON יש את ה"חבר'ה מהשכונה" שתומכים ומשלימים אותו. הנה כמה דמויות וגופים שהפכו לבני ברית מרכזיים:

  • BitTorrent: זהו בלי ספק השידוך המפורסם ביותר. הרכישה של BitTorrent הכניסה את TRON למשפחה אדירה של משתמשי שיתוף קבצים. אנשי BitTorrent (חברת Rainberry) עובדים יד ביד עם TRON בפיתוח BitTorrent Chain (רשת צד שמגשרת בין TRON לאת'ריום ורשתות אחרות), ובקידום BTT כאסימון קהילה. אפשר לחשוב על BitTorrent כ"זרוע התוכן" של TRON, ועל TRON כ"זרוע הבלוקצ'יין" של BitTorrent. שתי הקהילות התערבבו; כיום משתמשי ביטורנט יכולים שלא לדעת כלום על TRON, אבל מאחורי הקלעים חלקם נהנים משיפורים שמגיעים בזכות הבלוקצ'יין, ולהפך – TRON מקבלת מוניטין ככזו עם בסיס משתמשים של 100 מיליון (אמנם לא כולם פעילים במטבע, אבל נו, זו סטטיסטיקה שיווקית נחמדה לספר).
  • Tether (USDT): לא בדיוק "חבר" עם פנים, אבל שותפות סימביוטית. Tether, החברה, ראתה כאמור ב-TRON פלטפורמה מושלמת להפצת המטבע שלה. במידה רבה, Tether "התאהבה" ב-TRON: היא מנפיקה יותר ויותר USDT שם, ובשדרוגים האחרונים אף שיתפה פעולה עם TRON כדי לוודא אינטגרציה חלקה. ניתן לומר שהצמיחה של TRON קשורה בחלקה הגדול באמון שטת'ר נתנה בה – וזה לא מובן מאליו, כי Tether הייתה יכולה לבחור גם ברשתות אחרות (היא פועלת למשל על سولאנה, על אלגוראנד, ועוד – אבל TRON קיבלה נתח ענק). אז Tether היא בהחלט BFF של TRON, וכל עוד USDT שולט בשוק המטבעות היציבים, זה חדשות טובות ל-TRON.
  • בורסות קריפטו (כמו Huobi/HTX, Poloniex): ג'סטין סאן לא התבייש לרכוש או לחבור לבורסות. Poloniex, שהייתה בורסה אמריקאית לשעבר, נרכשה ע"י קבוצה ששאן היה דמות מפתח בה. הוא גם היה מעורב (באופן רשמי כיועץ, בלתי רשמי כבעלים חלקי) ברכישת השליטה בבורסת Huobi, שאף מיתגה את עצמה מחדש ל-HTX ("Huo" כמו אש בסינית, X לכבוד TRX? סתם ניחוש…). חברותו הקרובה עם צ'אנגפנג "CZ" מנכ"ל Binance גם ידועה (הם אפילו נצפו חופשים יחד פעם באגם ז'נבה, כנראה קונספרציה עסקית או סתם טיול יכטות). הבורסות הן מחליפות החמצן של TRON: הן מקלות המרת נכסים ל-TRX ולהיפך, מאפשרות למשתמשים להפקיד ולמשוך USDT על TRON בלחיצת כפתור, ובעצם מפיצות את TRON לעולם. ככל שבורסה גדולה יותר תומכת ב-TRC-20, כך TRON זוכה לחשיפה ולשימוש. כיום כמעט כל בורסה מרכזית תומכת, וזה הישג שבחלקו אפשר לזקוף לקשריו האישיים ויכולותיו העסקיות של סאן (שידע לטפח יחסים, להשקיע איפה שצריך, ואולי גם להוזיל לבורסות עלויות בשימוש ברשת שלו).
  • שותפים טכנולוגיים (Samsung, Opera ועוד): TRON הצליחה להשיג כמה שיתופי פעולה נוצצים. ב-2019 סמסונג שילבה את TRON ב-Samsung Blockchain Keystore שלה, מה שאיפשר למכשירי סמסונג מודרניים לתמוך בארנק TRX ובאפליקציות TRON. דפדפן Opera הוסיף תמיכה מובנית ב-TRON בארנק הקריפטו שלו, כך שמשתמשי אופרה (שהוא דפדפן פופולרי בחלק מהעולם) יכלו לגשת לאפליקציות TRON בקלות. שיתופי פעולה נוספים כוללים פרויקטי DeFi כמו המזיגה של Band Protocol (אורקל מבוזר) ל-TRON כדי לספק מידע לחוזים חכמים, וכמובן שיתופי פעולה עם רשתות אחרות דרך גשרים בין שרשרתיים (cross-chain bridges) ש-TRON הקימה, לעתים דרך פרוטוקול BTTC (BitTorrent Chain).
  • המשתמשים עצמם: ואי אפשר בלי "החברים השקופים" – מיליוני המשתמשים האלמוניים שמעבירים מטבעות על TRON מדי יום. ביניהם יש אולי סוחרי קריפטו מקצועיים, יש גם כנראה לא מעט עבריינים (ע"פ ה-WSJ, למרבה האירוניה, הפושעים הם משתמשים כבדים של TRON בשל האנונימיות היחסית), אבל גם אנשים רגילים לגמרי. למשל, עובדים זרים בפיליפינים שמקבלים USDT וצריכים להעבירו למשפחה – יש סיכוי טוב שיעשו זאת על TRON כי זה הכי זול להם. או חובבי משחקי און-ליין באפריקה שממירים ביטקוין שלהם ל-TRON כדי לשחק באיזה dApp. אותם "משתמשי קצה" אולי לא מרגישים חלק מקהילה (קהילת TRON אינה מלוכדת ואידיאולוגית כמו, נגיד, קהילת ביטקוין), אבל בפועל הם השותפים הכי חשובים: הם נותנים לרשת חיים וערך.
  • משקיעים מוסדיים (מעטים ככל שיהיו): TRON לא משופעת במשקיעי וול סטריט או קרנות מפורסמות. למעשה, ברשימת המשקיעים הראשונים שלה היו שמות אסייתיים יחסית (כמו קבוצה בסינגפור). במערב, קרנות כמו a16z לא נוגעות בה (אולי בשל תדמית וסיכונים רגולטוריים). אבל ייתכן שיש משקיעים גדולים סמויים – למשל, ספקולנטים שמזהים את TRON כמנוע תזרימי (מטבע שנותן תשואה מסטייקינג, או כזה שיכול לעלות בערך אם השימוש גדל). אפשר לכלול כאן אולי את פלטפורמות ההלוואות: TRON מוזכר הרבה בפלטפורמות כמו TronLending או אפילו בפרוטוקולי DeFi רב-שרשרתיים. הם אולי לא "חברים" במובן הרגיל, אבל הם חלק מהמערכת האקולוגית שמעניק למטבע ביקוש ושימושיות.
  • מדינות קטנות וטריטוריות: כבר ציינו את דומיניקה וגרנדה. ייתכן שבעתיד עוד מדינות עם רגולציה נוחה יחסית יחברו לסאן (יש דיבור למשל על סנט מרטין או פאלו – מקומות שבהם TRON מקבלת הכרה מסוימת). אמנם אלה מהלכים יותר תדמיתיים, אך כל שותף מדינתי כזה מוסיף לגיטימציה. אם יום אחד נשמע ש(TRON בברית עם מדינה גדולה יותר, נגיד נסיכות דובאי או משהו – זה יהיה חתיכת בוסט. כרגע זה לא המצב, אבל סאן בהחלט עובד על זוית ממשלתית).

כפי שאפשר לראות, TRON לא פועלת בודדה ביער. היא טוותה רשת של שותפויות וקשרים – חלקן מסחריות, חלקן קהילתיות, חלקן פשוט עובדתיות (המשתמשים). כל אלה "חברים טובים" שעוזרים ל-TRON להשיג אימוץ. דווקא שיתוף הפעולה עם פרויקטים מחוץ לעולם הבלוקצ'יין (כמו סמסונג או Opera) גרם לחלק מהספקנים לחשוב פעמיים, כי אם חברות רציניות משתפות פעולה – כנראה TRON זה לא רק טריק.

האם להשקיע ב-TRON כיום? יתרונות, חסרונות ומבט לעתיד

השאלה הגדולה שכל משקיע או מתעניין שואל לבסוף: טוב, אז כדאי לשים כסף על TRON (TRX)? ננסה לנתח זאת בשיקול דעת (וכמובן, זה אינו ייעוץ פיננסי – רק ניתוח תיאורטי!).

היתרונות שב-TRON:

  • שימושיות מוכחת: TRON היא לא רעיון על הנייר. היא רצה בהצלחה מעל 5 שנים, מעבדת מיליוני עסקאות ביום. יש לה קייס שימוש חזק – בעיקר בהעברות stablecoin, אבל גם ביישומי DeFi פעילים. בניגוד לאלפי מטבעות ספקולטיביים, TRON כבר מצאה Product-Market Fit במספר תחומים. זה מעניק לה יציבות יחסית: יודעים למה המטבע משמש.
  • עמלות הכנסה לרשת: TRON, דרך השימוש הגובר, מייצרת עמלות (אמנם קטנות לכל עסקה, אך בכמות גדולה) שחלקן מופנות לסטייקרים (בעלי TRX מוקפא). זה אומר שמחזיקי TRX יכולים לזכות בתשואה מסוימת (אחוזים לשנה) מהחזקת המטבע והשתתפות באבטחת הרשת. למשקיע, יש כאן פוטנציאל הכנסה פסיבית (בדומה לאת'ריום PoS). בזמן שבריבית הבנק הוא אפסית, תשואה מהסטייקינג עשויה להיות מושכת.
  • צמיחה באקוסיסטם: TRON לא מראה סימני עצירה. להפך, היא מתרחבת – למשל לפרויקטים כמו הנפקת מטבעות מדינה (Dominica), שיתופי פעולה עם רשתות אחרות (BTTC), כניסה לטרנדים כמו NFT (דרך APENFT). אם Web3 כולו יגדל, סביר ש-TRON תיקח חלק מהעוגה. טרנד ה-metaverse, למשל – אם יתפוס, TRON יכולה להשתלב דרכו (סאן רמז בעבר על רעיונות Metaverse). משקיע שמאמין בעליית תחום הבלוקצ'יין בכלל, עשוי לראות ב-TRON מועמד ראוי באוסף המטבעות המובילים שנהנים מהגל.
  • מחיר שעדיין "נמוך" יחסית לשיא: נכון ל-2025, TRX נסחר בטווח של 0.07–0.30 דולר (משתנה כמובן). שיאו כאמור ~0.45$ בסוף 2024. אם מאמינים שגל העלייה ההוא לא היה סתם חד-פעמי, אז ברמות הנוכחיות TRX אולי "בהנחה" לעומת הפוטנציאל. חלק מתחזיות השוק החיוביות אפילו מהמרות ש-TRX יכול לשאוף ל-$1 אם מגמות מאקרו יהיו אופטימיות. כלומר, יתכן אפסייד משמעותי אם טרון תמשיך להתחזק.
  • הובלה אזורית: TRON היא אולי לא הבחירה הראשונה של הקריפטו-גיקס בעמק הסיליקון, אבל היא מאוד פופולרית באסיה (סין, וייטנאם, קוריאה) ובאזורים מתפתחים. המשמעות: היא מציעה חשיפה לשווקים אלה. אם אתה מאמין שבעתיד הקריפטו יתפוצץ במיוחד בשווקים מתפתחים, TRON יכולה לרכב על הגל הזה, כי היא מותאמת לאותם שווקים (זולה, מהירה, לא "מתנשאת" טכנולוגית, ויש לה נוכחות מקומית).

החסרונות והסיכונים:

  • תלות בדמות מפתח: ג'סטין סאן הוא חרב פיפיות. כריזמה, קשרים ויצירתיות מצד אחד – אבל גם החלטות אימפולסיביות, הסתבכויות רגולטוריות וסיכון ריכוזי מצד שני. אם מחר, חלילה, סאן ייעלם (נניח, מסתבך קשות עם החוק או מחליט לפרוש), מה קורה ל-TRON? אמנם הרשת מבוזרת דיה לתפקד, אבל הפיתוח האגרסיבי, השיווק והחזון – הרבה מהם באים מלמעלה. זה לא כמו את'ריום שיש לה אלפי מפתחים עצמאיים. לכן השקעה ב-TRON היא, במידה מסוימת, הימור על סאן עצמו.
  • סיכון רגולטורי: ה-SEC כבר בעקבות TRON. גם אם סאן עצמו יסתדר, תמיד יש חשש שרגולטורים יחליטו לפגוע בעורק החיים שלה, למשל: להכריז על TRX נייר ערך (מה שיקשה על מסחר בבורסות בארה"ב), או – תרחיש קיצוני יותר – לפעול נגד שימוש ב-USDT על גבי TRON בטענה שזה משמש להלבנת הון. ראינו ש-WSJ מצביע עליה כערוץ אהוד לפשיעה. זה כמו שיש מועדון מצליח אבל השכנים מתחילים להתלונן על רעש – אם המשטרה תסגור אותו, נגמר הסיפור. מצד שני, TRON כבר מזמן פועלת באזורים "מחוץ לתחום" לארה"ב, אז אולי ההשפעה מוגבלת, אבל שווה לעקוב.
  • תחרות גוברת: TRON הייתה ייחודית בתקופה מסוימת, אבל כעת יש מתחרות רבות שמציעות גם הן עסקאות מהירות וזולות. רשתות כמו Polygon (שכבת שנייה של את'ריום), Arbitrum, Solana, Avalanche – כולן רוצות לאכלס את המשתמשים והפרויקטים. אם מחר, נניח, העמלות על את'ריום L2 ירדו לכמעט אפס, ו-Tether תחליט להנפיק את רוב USDT שם – TRON עלולה לאבד את היתרון. או אם פרויקט תוכן חדש ומגניב יצא על רשת אחרת וימשוך קהל, TRON תפסיד נתח. בקיצור, הנוף תחרותי. TRON אמנם במיקום טוב כרגע, אבל בעולם של טכנולוגיה זה יכול להשתנות מהר אם לא מחדשים.
  • תדמית בעייתית: הזכרנו זאת לאורך הדרך. עדיין קיימת הטייה מסוימת נגד TRON בקרב משקיעים "רציניים". קרנות גדולות לא משקיעות בו בצורה גלויה. המשמעות היא שייתכן ו-TRX לא יקבל הערכת שווי גבוהה כמו פרויקטים אחרים גם אם הביצועים דומים, פשוט כי השוק מפצה על "פרמיית סיכון ג'סטין סאן". למעשה, היו מקרים ש-TRON השיג מדדים מרשימים (כמו משתמשים יומיים) אבל מחיר המטבע לא הגיב באותה התלהבות, אולי בגלל חוסר אמון. משקיע צריך לקחת בחשבון שהמטבע הזה עשוי לא לזכות לעדנה תקשורתית כמו אחרים – פחות כתבות מהללות, פחות התלהבות של קהילת המפתחים. לפעמים זה משפיע על יכולת הצמיחה (כי הייפ הוא חלק מהשווי בקריפטו).
  • ריכוזיות טכנית: מבחינה השקעתית טהורה, ריכוזיות זה גם סיכון: אם מעט ידיים מחזיקות הרבה TRX, יש יותר סיכוי ללחץ מכירה פתאומי או מניפולציה במחיר. ידוע שג'סטין סאן והגופים המקושרים אליו מחזיקים בנתח ניכר מהיצע TRX. אמנם הם נעולים סטייקינג וכו', אבל זו נקודה שצריך לזכור – הכוח לא מפוזר כמו בביטקוין, למשל. אם מחר TRX יטוס, אפשר להניח שסאן או הקרן יממשו קצת רווחים, וזה יוצר לחץ שקשה להתגבר עליו.

עכשיו, חזון עתידי – חלום מול סיוט:

נדמיין שני תסריטים קיצוניים לכמה שנים קדימה:

החלום הכי רטוב של TRON:
TRON ממשיכה להתרחב ולהתבסס כעמוד תווך. בעקבות הצלחת שיתוף הפעולה עם טראמפ (נניח, טראמפ כנשיא מכריז על יוזמות לאומיות בקריפטו וכולל את TRON בקידום), הרגולטורים בארה"ב מרככים גישה כלפי TRON. אולי אפילו מגיעה פשרה עם ה-SEC שמשלמת קנס סמלי וממשיכים הלאה. TRON הופכת ל"רשת התשלומים הגלובלית" עבור מטבעות דיגיטליים – לא רק USDT, אולי גם מטבעות של מדינות (דומיניקה כבר שם, מדינות נוספות באות), אולי אפילו חברות גדולות משתמשות בה להנפיק נקודות או טוקנים ללקוחות. TRX עולה בביקוש כי יותר אנשים צריכים אותו כדי להזיז ערך. בתחום התוכן, אולי סוף סוף יש את ה-YouTube המבוזר הראשון שתופס – נאמר, אפליקציה ויראלית לשיתוף סרטונים קצרצרים שמתגמלת ישר במטבע TRON, או משחק מטאוורס פופולרי שמשתמש ב-TRON כמטבע פנימי. במקרה החלומי, TRON מצליחה להיפטר מתדמית העבר ולמשוך גם פרויקטים איכותיים חדשים. יזמים צעירים, בעיקר במזרח, בוחרים ב-TRON כבררת מחדל כי "שם הקהל שלנו". המחיר של TRX משקף את זה – אולי חוצה $1 ואף יותר עם הזמן, ומשתווה לשווי של את'ריום ו-BNB. TRON בדמיונה של סאן: להיות אחת משלוש המעצמות (BTC, ETH, TRX). החלום הרטוב כולל גם ש-TRON נהיית יותר מבוזרת באמת – עם הזמן הקהילה גדלה, פחות תלות בסאן, אולי TRON DAO מקבל ניהול אמיתי. אז הכתם הריכוזי נעלם והכל דבש. ברקע, ג'סטין סאן זוכה אולי לאיזו מחילה היסטורית – מי יודע, אולי טראמפ מעניק לו חנינה נשיאותית על העבירות (בתרחיש שטראמפ נשיא ותומך קריפטו). סאן עצמו אולי חוזר לסין כמנצח, כשזו מסירה איסורים על קריפטו (חזון, כבר אמרנו). בשורה התחתונה, TRON בחלום הופך לתשלובת ענק: גם פייפאל המבוזר, גם יוטיוב המבוזר, גם פלטפורמת חוזים מובילה. ואם נהיה פרועים: אולי TRON הופכת להיות הרשת החברתית העולמית הבאה – לא עוד טוויטר/פייסבוק אלא TronLife, שבה אנשים מנהלים את חייהם הכלכליים והחברתיים במקום אחד, בבעלותם. זה חזון אוטופי-טיפה-מפחיד, אבל לחלום מותר.

הסיוט הכי מפחיד של TRON:
בתרחיש הפסימי, כמה דברים יכולים להשתבש בבת אחת. למשל, רגולציה אמריקנית פוגעת קשות בטת'ר (נניח ה-USDT נדרש להיות תחת פיקוח כבד או מוגבל בבנקים, או גרוע מזה – מאבד אמון לטובת מטבעות כמו USDC). אם USDT ייפול או יוגבל, TRON מאבדת את "תוכנית החומוס" שלה – פחות תעבורה, פחות צורך ב-TRX. או, ייתכן ש-Tether תחליט, עקב לחץ, להגר לרשת אחרת (נגיד, לרשת אמריקאית מפוקחת כלשהי), מה שיותיר את TRON עם הרבה מטבעות מתים.

במקביל, דמיינו שה-SEC ממשיכה להילחם וסוחטת צו איסור על מסחר TRX בבורסות מערביות. הבורסות הגדולות מסירות את TRX מרשימתן. הנזילות והחשיפה קטנות דרסטית, המחיר צונח. אז, אם זה לא מספיק, נקודת התורפה הטכנית יכולה לפגוע: אולי מתגלה פרצת אבטחה חמורה בקוד TRON (נגיד, באחד העדכונים או במודול side-chain) שמאפשרת ניצול או תקלה מתמשכת. אמון המפתחים ברשת מתערער, אולי אפילו משתמשים מאבדים כספים בתקרית.

סאן עצמו עלול להיות גורם סיכון: בתרחיש הסיוט, ג'סטין סאן נעצר – אולי באיחוד האמירויות או במקום בו Interpol משיגה אותו – ומוסגר לארה"ב. שם, אם יעמוד למשפט, זה ירעיד את TRON. אפילו אם הרשת תמשיך לפעול, המנהיג חסר. אולי יתר חברי הצוות הבכיר מנסים להחזיק מעמד, אבל מורל הקהילה יצנח. בנוסף, קהילת הקריפטו כולה אולי תתנתק: פרויקטים יוודאו מרחק מ-TRON כדי לא להסתבך, מה שישאיר אותה כאי בודד.

גם בלי תרחישי חוק ופשע, תחרות טכנולוגית יכולה להיות סיוט. נניח שאת'ריום 2.0 על סטרואידים יוצא, או שפרויקט חדש (אולי שילוב של ETH L2 עם יכולות cross-chain) מציע הכל ש-TRON מציעה אך טוב יותר, ומשתלט על חלק הארי של השוק. TRON פתאום עלולה להיראות מיותרת, כמו מיני-דיסק בעידן ה-MP3. ואם המשתמשים יתחילו לנזול משם, זה אפקט כדור שלג הפוך מהחלום: פחות עסקות -> פחות עניין -> מחיר יורד -> מאמתים מאבדים תמריץ -> הרשת אולי נהיית פחות אמינה עם פחות שחקנים.

בסיוט האולטימטיבי, TRON הופכת ל"רשת רפאים" – עדיין קיימת טכנית, אבל דלה בפעילות איכותית, בשימוש בעיקר להעברות אפלות, בלי שום פרויקט דגל. משהו כמו MySpace של הבלוקצ'יין: זוכרים שפעם הייתה גדולה, עכשיו שומם. TRX במחיר זעום של סנטים בודדים, מוחזק בידי קומץ משקיעים מיואשים.

חשוב לומר: שני התרחישים הקיצוניים הם פחות סבירים – המציאות תהיה כנראה איפשהו באמצע. TRON כנראה תמשיך לקיים את עצמה, והשאלה כמה תעלה מעלה או תרד מטה תלויה בהמון גורמים.

אז האם להשקיע? זה תלוי כמובן בפרופיל המשקיע. TRON היא השקעה יותר ספקולטיבית מרשתות כמו את'ריום, אך פחות פרועה ממטבעות שולייים לגמרי. מי שמאמין ביכולת של סאן "לגלגל" תמיד את הכדור קדימה, עשוי לראות כאן אנדרדוג ששווה החזקה. מי שמוטרד מהסיכונים שציינו, אולי יעדיף להסתכל מהצד.

מה שבטוח, הסיפור של TRON רחוק מסיום. זה אחד הנרטיבים הדינמיים ביותר בקריפטו – כמו סדרת מתח שמרתקת אותנו, עם גיבור שערורייתי, עליות מטאוריות, נפילות כואבות, ואיזה טי-רקס אחד מרחף ברקע בצחוק. אם טרון בתחילתו היה מסע אל הלא נודע, היום הוא כבר אגדה חיה בעולם המטבעות הדיגיטליים. האגדה הזו לימדה אותנו שחדשנות מגיעה בכל מיני צבעים – לפעמים בצבעי ניאון של אולם ארקייד (היי Tron הסרט), לפעמים בצבע הזהב של בננה מודבקת. אז בין אם תשקיעו ובין אם רק תעקבו, TRON הוא ללא ספק פרק מרתק בהתפתחות האינטרנט המבוזר.

עדיין לא ראינו את הסוף – וזה מה שהופך את ההרפתקה הזו לכל כך חיה, הומוריסטית ודינמית.

מקורות:

  • Finance Magnates – סיקור זינוק TRX בדצמבר 2024, כולל בננה ב-6 מיליון דולר והשקעה בפרויקט של טראמפfinancemagnates.comfinancemagnates.com.
  • CoinDesk – דיווח על שיא כל הזמנים של TRON בדצמבר 2024 וההשקעה ב-Trump’s World Liberty Financialcoindesk.comfinancemagnates.com.
  • Medium/ABC News – כתבה על ג'סטין סאן ואכילת הבננה המפורסמת בהונג קונג, כולל ציטוט "יותר טוב מבננות אחרות"medium.com.
  • CoinDesk – דיווח על ארוחת וורן באפט שקיים ג'סטין סאן לאחר דחייה, אישור שהדחייה הייתה בגלל "אבנים בכליות"coindesk.com.
  • CNBC – דיווח SEC מרץ 2023: האשמות נגד ג'סטין סאן וקידום לא חוקי של TRX/BTT ע"י סלבריטאיםcnbc.com.
  • Wikipedia – דף TRON: היסטוריה, ביקורת WSJ 2025 על שימושים פליליים ביותר מחצי מהפעילות הבלתי חוקית בקריפטוen.wikipedia.org.
  • Medium – "מה מייחד את TRON?" נקודת מבט על TPS (2000 עסקאות/שנייה מול 7 בביטקוין, 15 באתריום)medium.com, שותפויות עם Samsung, Opera, BitTorrentmedium.com.
  • CryptoSlate – עמוד TronChat: תיאור TronChat כרשת חברתית מבוזרת המבוססת TRON (שילוב אינסטגרם, טלגרם וכו')cryptoslate.com.
  • TronWeekly – כתבה על TronChat, פופולריות אפליקציות Tron (5 מתוך 10 המובילות בעולם בזמנו)tronweekly.com.
  • Wall Street Journal via Wikipedia – ציטוט: "ערוץ פופולרי עבור הכספים הבלתי-חוקיים" בהתייחס ל-TRONen.wikipedia.org.
  • CoinDesk – Tron עקפה את את'ריום בכמות USDT המונפק (73.8 מיליארד מול 71.9 באת'ריום, מאי 2025)coindesk.com.
  • The Verge – תחקיר "The many escapes of Justin Sun" (מרץ 2022) על מעללי סאן, כולל הבריחה מסין לאחר ICOtheverge.comtheverge.com.
  • Cointelegraph – דיווח על מאבק הקהילה של Steem נגד ניסיון ההשתלטות של ג'סטין סאן (יצירת Hive כפורק)cointelegraph.com.
  • Decrypt – ידיעה על שיתוף הפעולה של TRON עם דומיניקה והפיכת TRX להילך חוקי שם (2022)dominicanewsonline.com.